A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1926_09_23_205p.txt

A szegedi postaigazgatóság és Makó váras vitája a talefonszolgálat randezéséről

Éjjel-nappali telefonszolgálatot követelnek Makón. - Súlyos panaszok a makói postán uralkodó állapotok ellen.

(A Délmagyarország mukatásától)
Egy újságcikk keretében nem is adhatunk hü képét azoknak a türhetetlen állapotoknak, amelyek a makói postahivatalban uralkodnak. Egy alkalmatlan bérházba van öszezsufolva Makó város egyetlen postahivatala.

Sötét, szellőzetlen, levegőtlen helyiségben bonyolítják le a hatalmas forgalmat, penetráns bűz árad az épület minden odujából, veszélyeztetve az egészségét a tisztviselőknek és közönségnek egyaránt.

A középületek terén mutatkozó hiányt lázas gyorsasággal igyekszenek pótolni Makón. Építkezik a város, rendőrség, csendőrség, uj iskolaépületek készülnek, a mintaszerű közkórház bővitéisére is sor kerül, csak a posta fontos intézménye marad mai bűzös, egészégrontó helyén és éppen a legfontosabb és legszükségesebb középületnek, a makói postapalotának felépítésével foglalkoznak komolyan.

Nem is állhat, de nem is áll ily körülmények közölt hivatásának magaslatán és a nagy fontosságú közintézmény és különösen a felszereltség az, mily napról-napra előbb okot szolgáltat a panaszra.

Hiányos és lassú a kapcsolás, aminek a berendezés elavultságán kivül a kezelő személyzet lecsökkentett létszáma is az oka. A várós központjától távolabb eső uccákban lakó igénylők hónapokig, sőt néha évekig sem jutnak telefonállomáshoz, most sincs szabad vonal és várniok kell addig, amig valamelyik régi előfizető meghal, vagy tönkremegy. De legnagyobb hibája a makói telefonnak, hogy csak este kilenc óráig tartó szolgálata van és kilenc óra után némán várják a telefonkészülékek a másnapi feltámadást. Hogy az mit jelent egy oly élénk kereskedelmi forgalmú városban és vármegyei központban, mint Makó, ezt leírnunk igazán fölösleges.

Évek óta kisért már az éjjel-nappali telefonszolgálat kérdése a vármegyénél és városnál. Régebben a polgármester kérelmezte a postaigazgatóságtól, azután a képvisalötestület fordult magához a kereskedelemügyi miniszterhez. Ugylátszik, ennek tulajdonitható, hogy a szegedi postaigazgatóságtól ma átirat érkezett a városi tanácshoz, amelyben különféle kérdést tesz fel a folytonos távbeszélőhasználat dolgában.

Ahal a statisztikai adatok dominálnak.

Azt kérdi a postaigazgatóság, hogy kik és milyen intézetek tartják szükségesnek és nélkülözhetetlennek az éjjel-nappali telefonszolgálatot? Hozzáfűzi, hogy ez a szolgálat az igazgatóság rendelkezésére álló statisztikai adatok szerint nem igényelhető, mert kevés a beszélgetés. Mindazonáltal nem tartja lehetetlennek az éjjeli szolgálat bevezetését, ha akad valaki, aki a felmerülő 5-6 milliós havi költségtöbbletet viseli. Kérdi tehát a váróstól, vajjon hajlandó-e ezt az összeget a postakincstárnak megtéríteni?

Ma délelőtt tárgyalta a városi tanács a postaigazgatóság átiratát. Garua Péter főjegyző ismertette az ügyet és előterjesztette az alapos, mindenre kiterjeszkedő és érvekben gazdag válasziratot, amely a következőket tartalmazza.

A statisztika és a való élet.

A folytonos távbeszélő szolgálat bevezetését Makó város egész közönsége, különösen pedig a gazdasági, kereskedelmi és ipari szervezetek egyöntetüen kivánják és ennek az egyöntetű kívánságnak adott kifejezést a város képviselőtestülete akkor, amidőn a folytonos távbeszélőszolgálat bevezetéséért a kereskedelemügyi miniszter úrhoz folyamodott. A forgalom hiányára vonatkozó mostani statisztikai adatok szerintünk a folytonos távbeszélő szolgálat bevezetésének döntő tényezőkül nem szolgálhatnak, mert hisz a forgalom éppen azért kevés, hogy nincs állandó szolgálat, aminek hiányában igen sokan, noha arra egyébként szükségük volna, nem vehetik igénybe a telefon-, távirda-használatot akkor, amikor annak szüksége jelentkezik.

Ha mód nyilik a telefonnak és távirdának folytonos használatára, meg vagyunk győződve, hogy a statisztika jelenlegi adatai nagy változás alá jutnak nemcsak helyi, hanem a vidéki és külföldi viszonyokban is.

Az élet számtalan példát produkált már és produkál ma is, a statisztikai adatokkal és számítási alapokkal szemben arra, hogy ha valamely dolognál a feltételek, illetőleg lehetőségek megvannak, a kitűzött s elérni szándékolt cél sikerül. Alig egy évvel ezelőtt senki sem hitte volna, hogy a makói tanyák közt bevezetett automobil közlekedés kifizető lesz, kétségbevonták, hogy a kisgazda azt használni fogja, sőt a kisgazda egyenesen ellene volt az autónak, mert a lovak ijedésétől félt s ma azt látjuk, hogy a tanyai autóközlekedést épp annak a legnagyobb ellenzője:  a kisgazda használja leginkább, mert belátja előnyös voltát és mert az autóközlekedéssel módja nyilt arra, hogy ügyeit jobban intézhesse, mint egyébként. Igy lesz az állandó telefonszolgálattal is. Ha lesz folytonos szolgálat, a termelő, kereskedő, iparos más módok szerint jár el üzleti kötésénél, a vidék, a külföldi is bármikor kapcsolatot nyerhet az itteni érdekeltekkel és megindul és gyarapszik a telefonbeszélgetések száma, rövidesen és rohamosan.

Egyébként is, ha ez a reménység nem válna be, a folytonos szolgálat bármikor beszüntethető anélkül, hogy az különösebb terhet róna az államra. De ha merül is fel, mondjuk csak a próbálkozással némi kiadási többlet, azt hisszük, hogy az adóterhekkel és megélhetési nehézségikkel kűzködö polgárság ezt az áldozatot méltán megérdemli, különösen akkor, amidőn a folytonos telefonszolgálat bevezetésével a polgárság általános jólétének, megélhetésének, kereseti lehetőségének kívánunk ujabb módozatot nyújtani.

Hozzájárulási összeget sem a város, sem egyes érdekeltek nem hajlandók viselni. Az általános helyi közérdeken kivül államérdek és közbiztonsági szempontok is kívánják a folytonos szolgálat bevezetését, miért is kérjük annak kedvező elintézése érdekében a tekintetes Igazgatóság szives támogatását.

A vármegye is!

Eddig a város határozott és tartalmas válaszirata, amelyhez csak azt akarjuk még hozzálátni, hogy hasonló nyomatékossággal kivánja az éjjel-nappali telefonszolgálatot a vármegyei hatóság is. A városi tanács által felsorakoztatott indokokon kivül főleg közbiztonsági, tűzrendészeti és határvédelmi szempontot teszik kivánatossá az éjjeli telefonszolgálat bevezetését, mert ez esetben a Makóhoz közel fekvő, jórészt halármenti községek hivatalok telefonállomásait a délután 6 óráig tartó falusi telefonszolgálat letelte után összekapcsolhatnák a makói központtal és tüz, vagy egyéb veszedelem esetén egész éjjelen át kérhetnének Makóról segítséget a veszedelemben forgó községek. Kívánatos volna, hogy a szegedi postaigazgatóság soron kivül intézkedjék ebben az ügyben és ne csak a folytonos telefonszolgálatot léptesse életbe, hanem egyéb vonatkozásokban is teremtsen rendet a makói posta-dzsungelben.


A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1925   <<   1926   >>   1927
Home
Delizsánsz.