Posta négy keréken!
A Magyar Posta elektromos csomagszállító automobiljai
Manapság nem meglepő, ha a Magyar Posta logójával ellátott autóval találkozunk az utakon. De mióta van ez így? Mikor kezdődött a posta motorizálása, és ha már négy kerékre költözött a posta, akkor milyen gépeket használtak? Mutatjuk a gépeket, amelyek célba juttatták a küldeményeket!
Elsőként a triciklik jelentek meg, de hamar kiderült, hogy ezek mellett szükség van olyan automobilokra is, amelyek nagyobb mennyiségű küldeményt képeset szállítani.
Elsőként a Cudell márka autói jelentek meg az utakon a Magyar Posta színeiben. A gyártó eredetileg Aachenben tevékenykedett, és alapvetően De Dion-Bouton licensz alapján gyártotta gépeit, de 1905-ben leégett a gyár... A megmaradt alkatrészeket, és félkész egységeket 1905-ben átvette a Podvinecz és Haisler Budapesti Malomépítészeti és Gépgyár. Ezek után tehát Cudell autók készültek Budapesten, de Berlinben, egy új gyárban is, de ez utóbbiak már egy német tervező Karl Slevogt munkái voltak, így nem hasonlítottak a korábbi Cudellekre.
Mindenesetre Magyarországon elsőként minden valószínűség szerint még Aachenben gyártott Cudell márkájú automobilokat alkalmazott!
Cadell Tonneau levéltárlatgyűjtő – 1902
A Cudell-Motor-Compagnie polgári felhasználásra kínált automobilja – 1902
Történetünk érdekessége, hogy a Cudell után már rendre olyan automobilok kerültek a Magyar Posta kötelékébe, amelyeket Magyarországon gyártottak, így a magyar ipar akkori szintvonaláról árulkodnak. Itt kell hozzátenni, hogy az akkor alkalmazott automobilok egy kicsit sem voltak lemaradva a más országokban gyártott modellek mögött!
Íme, egy kép 1913-ból, az akkor alkalmazott postai automobilokról:
Balra egy akkor automobil-omnibusznak nevezett gép, jobbra az akkori legnagyobb csomagszállító-automobil (nagy valószínűséggel mindkettő az aradi MARTA gyártmány, de gyanús, hogy a jobb oldali inkább egy Röck), előtte pedig az 1911-12 folyamán épített, Csonka-féle levélgyűjtő automobil
Hogy mit jelentett a Magyar Posta esetébe a korai időkben az motorizáció?? Mennyire voltak elterjedtek az automobilok a postaüzemben? Ezt pontosan nem tudjuk megállapítani, de azt tudjuk, hogy 1910-ben már 164 automobil volt állományban! Íme:
1905-ben érkezett meg a posta állományába a 2 m3-es Csonka-féle csomagszállító kocsi, melynek sorozatgyártott darabjai a MÁV Gépgyáránál készültek. Feltevésünk szerint ez inkább csak az alváz építésére vonatkozott, illetve az alváz+motor házasításra, a motor gyártása vagy feltehetően megmaradt Csonkánál, az öntvényeket pedig minden bizonnyal a Röck gyár szállította.
A Csonka-féle csomagszállító (ez a példány 1908-ban készülhetett)
Ennek a postakocsinak létezett egy nagyobb változata is, ami alapvetően abban különbözött, hogy a tengelytávolsága nagyobb volt, de egyéb műszaki adatait tekintve azonos volt a kisebb verzióval:
A nagyobb modell – 1910-ből
Egyes források Csonka-féle automobilként írják le a következő modellt is. Erre nem találtunk meggyőző bizonyítékokat, de azt el kell mondani, hogy míg az előbbi két Csonka-féle modell alváza és talán a karosszéria is a MÁV Gépgyárban készült, addig – ha tényleg Csonka-féle automobil! – a következő modellt minden bizonnyal Aradon szerelték össze, ugyanis a jellegzetes hűtő az aradi gyár egyfajta emblémája volt azokban az időkben:
Ez a modell 1909-ből való, és feltételezéseink szerint Csonka-Marta együttműködés eredménye
Ez évek során egyre többe modell jelent meg a postánál, így került állományba a MARTA autóbusza (ami a fenti csoportképen is látható), valamint a Röck postaautó, melynek motorja feltehetően szintén Csonka-féle gépezet volt.
MARTA-Westinghouse autóbusz – 1911
A MARTA nevét érdemes megjegyezni, mert az első olyan gyártó volt Magyarországon, ami immár kifejezetten autógyártásra alkalmas gyártelepet épített fel, így az aradi autógyártót tekinthetjük az első hazai autógyárnak!
A MARTA tehát az első magyarországi autógyár, de mi van a Röck kiváló autómobiljaival? Hogyan jutott a gyár arra az elhatározásra, hogy automobilok gyártásába kezd? Nos, ezekre a kérdésekre egy korábbi cikkünkben megtalálhatók a válaszok! Íme:
ÉS természetesen a Röck is beszállt abba az üzeltbe, amit a posta megrendelései jelentettk, így ők is gyártottak a Magyar Posta számára automobilokat:
Negyven lóerős, Röck-alvázra szerelt, autóbuszból átalakított csomagszállító – 1912
Postajárat Horváthországban Röck-autóval – 1913
Még az első világháború előtt jelent meg Csonka János egy kisebb autója a csomaggyűjtésre:
Az első Győrben gyártott autó, itt levélgyűjtő postai gépkocsiként
Aztán jött a nagy világégés, ami természetesen nem kedvezett az ilyen típusú automobilok építésének, ugyanakkor hozott egyfajta háborús konjunktúrát az autógyártásban úgynevezett szubvenciós teherautó programok bevezetésével:
De ez a dolog természetéből adódóan csak átmeneti fellendülést hozott, ráadásul a háború kimenetele és az azt követő események után az volt a csoda, hogy egyáltalán még volt, akinek eszébe jutott automobilt gyártani Magyarországon... Ilyen volt Fejes Jenő, aki valami egészen új, és addig nem próbált technológia alkalmazásával próbálta csökkenteni az autógyártáshoz szükséges anyagmennyiséget, és ezáltal az autók saját súlyát.
Nem csoda, hogy aztán ezek az automobilok megjelentek a Magyar Posta kötelékében is, mint levélszállítók!
Érdekes módon a nagy szükség nem csak a Magyar Postát, hanem a MÁV-ot is arra sarkallta, hogy a csúcstechnológia irányába forduljon. Ma már ugyan tudjuk, hogy ezek a próbálkozások nem voltak igazán sikeresek, de abban a helyzetben már az is nagy szó volt hogy egyáltalán bele mertek fogni az újdonságok gyakorlati alkalmazásába:
És nem minden kísérlet végződött kudarccal! A '20-as évek vége felé készültek ugyanis azok a csúcstechnológiás, elektromos (!) csomagszállító teherautók, melyek a Magyar Waggon- és Gépgyár (a későbbi Rába) és a Ganz együttműködésében készültek:
És ezekből a gépekből sem csak egy-két darab volt mutatóban! íme, a gépek, és történetük:
Ezek a gépek egyébként olyan jól beváltak, hogy aztán nem egy sorozatban építették. Az 1937 körül bemutatott verziókról pedig biztosan tudjuk, hogy még '45 után is hosszú évekig a posta szolgálatában álltak:
A Magyar Királyi Posta új csomagszállító autója – 1937
Miért mutattuk be ezeket a gépeket Miért fontos, hogy a Magyar Posta ezekben az időkben előnyben részesítette a hazai gyártású automobilokat? Nos, ennek nincs más oka, mint hogy bemutassuk; a hazai nagyvállalatoknak rettenetesen nagy szerepük van abban, hogy a többi iparágat magukkal húzzák – amennyiben hazai vállalatokat választanak beszállítóiknak…
Szerző: Szabolcs Fürjes