A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Halasi Ujság - halas_1931_11_11_573p.txt

A postaforgalom is súlyosan érzi a gazdasági válságot

A halasi postán is jelentékenyen esett a közönséges, még inkább az ajánlott levelek és csomagok feladási és érkezési forgalma

A pénztelenség mellett a postai tarifa emelése az oka a helyzetnek

Az 50-es években vala a postakocsi, nem az, amelyről olyan édesbus érzelgős dalt irt mint a zenélő óra muzsikája Krúdy Gyula az ő Vörös postakocsijában - amely akkor még az akkori idők nyelvén szólva csupán pasasérokat szállított - hanem az a postakocsi, amelyben még volt romantika, volt regényesség, amelynek bakkján a kürtös postás fújta a maga indulóit és a melynek szimbólumát még ma is a nyakán hordja a postás formaruha.

Akkortájt még volt valóságos főpostamester, amely állás inkább tiszteletbelinek tituláltatott, amolyan úri passziónak minősítették a kortársak és valahogy a postai forgalomban is bizonyos patriárchálizmus húzódott meg, akkor a posta még nem volt megfejelve a bürokrácia apró vonásaival és bár igaz, hogy akkor nem lehetett még Halasról négy órán belül levelet kézbesíteni Pest-Budára, de ki törődött azokban az időkben a levelezésekkel és azzal, hogy az gyorsan oda is érjen a címzetthez és kinek lett volna gondja arra, hogy a postamester urra megnehezteljen azért, hogy az érkezés után két hétre kézbesittette ki a levelet azzal a megokolással, hogy baráti körvadászaton vett részt a közbeeső időszakban.

Később a magyar posta nagyot rukkolt előre az idő rokkáján. A magyar postát megszervezték precízen és hozzáférhetetlenül, a magyar vonatok mellett megszületett a mozgóposta, a magyar posta úgyszólván máról-holnapra a világ legkiválóbb és legmodernebb postája lett, annyira, hogy háború előtt az európai nyugati államok kiküldött bizottságai látogattak el Magyarországra, hogy itt a világ legkiválóbban megszervezett postarendszerét tanulmányozzák.

A magyar posta tekintélye és ázsiója megnövekedett, egyre terebélyesedett és domináló módon emelkedett minden más ország postája fölé.

A közönség elismerése egyenes arányban szállt a posta felé az idegen államok elismeréseivel egyidejűleg, a magyar posta alkalmazottai minden rangban és elhelyezkedési viszonylatban szintén az elismerés tekintélyét érdemelték ki.

De jött a mostani nehéz gazdasági helyzet és a posta emelte a tarifát és megint emelte a tarifát, akárcsak ikertestvére a vasút és a vége az lett, hogy a posta is elrekesztette magától a publikum szélesebb rétegeit és ennek csak másodsorban a pénztelenség az oka, elsősorban abban keresendő, hogy a közönségnek még a sokat levelező kereskedelem osztályának sem telik arra, hogy a méregdrága postát meg tudja fizetni.

Ma a legtöbb ember levelezőlapot ir, aki teheti nem tesz 20 filléres bélyeget a levélre, ha csak nem kényszerül erre és ma csak nagyon kevés ember gondol arra és csak szórványos esetben, hogy ajánlott levelet könnyelmüsködjön. Az ajánlott levél ma már valójában lukszuscikk, olyan mint ételben a kaviár és italban a pezsgő.

A csomagoknál bár szintén fontos része a kereskedelmi és általában a gazdasági életnek szintén nagyfokú takarékoskodás tapasztalható. A csomagok száma is erősen leredukálódott, ma talán ha egy kereskedő vesz valamit a gyárostól, vagy nagy lerakatos cégtől, inkább elhozza magával személypoggyászként, semmint a postára bízza, amelyben pedig töretlen a bizalma még ma is, de a postai politika a maga tarifaemelésével és gyakori és nagyfokú emelésével leszoktatja az embereket a postai szállítástól, pedig épen az ellenkezője volna célszerű és okos dolog.

A telefon bár kisebb mértékben, de mégis csökken, a telefont ma már távolsági forgalomban az veszi igénybe, akinek arra valóban fontos szüksége van. Azelőtt a telefont felcsöngették kevésbbé fontos dologban is, ma az emberek egy órát meditálnak mielőtt a központtól vidéki számot kérnek.

A halasi telefonforgalom az egyedüli egyébként ahol csak kevés esés van, a tavalyihoz viszonyítva, de ez nem azért van, mert a beszélgetések száma nem csökkent, hanem azért, mert azóta több állomást kapcsoltak be a telefonközpontba.

A távírót ma alig veszik igénybe, a távirószolgálatot kiszorította a telefon. Ma kevesebb a táviróforgalom Halason, mint volt harminc évvel ezelőtt.

A postatarifa megdrágulásának következményeire, mint érdekes számokat közöljük a következőket.

1930 októberében egy hét alatt feladtak a halasi postán 9932 közönséges levelet, az idén ugyancsak októberben egy hét alatt 8808 közönséges levelet.

1930 októberében egy hét alatt érkezett Halasra 17.600 közönséges levél, az idén októberben egy hét alatt érkezett 9600 levél.

1930 októberében egy hét alatt feladtak a halasi postán 600 ajánlott levelet, az idén októberben egy hét alatt 452 ajánlott levelet.

1930 októberében érkezett Halasra egy hét alatt 700 ajánlott levél, az idén októberben egy hét alatt 450 ajánlott levél.

Csomagot feladtak Halason 1930 októberében egy hét alatt 1800-at. Az idén egy hét alatt 1570 darabot.

Érkezett Halasra 1930 októberében egy hét alatt 3100 csomag, az idén egy hét alatt 2400 darab.

Mint a postai forgalomhoz hozzátartozót itt említjük meg, hogy az elmúlt év december 31-én Halason 1045 volt a rádióelőfizetők száma, ma pedig 985. 
Meg kell kétségtelenül állapítani, hogy a nehéz gazdasági helyzetben a posta többet vészit el bevételeiből, mint amennyit nyerni szándékozott és hogy a tarifaemelés súlyos terheket rótt nemcsak a közönségre, de a postára is.

Furcsa volna innen a magyar vidékről sürgetni a postatarifa sürgős csökkentését, de ugyanakkor le kellett szögezni azt, hogy Halas közönsége és érdekeltségei részéről is sok panasz hangzik el napról-napra az érthetetlen tarifaemelés következményei miatt.

M-Y





















A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
Home
1930   <<   1931   >>   1932
Delizsánsz.