A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1980_01_20_3p.txt

A munkaverseny hétköznapjai

Biztosítják a telefon hálózat működését.


         


"Vállaljuk, hogy a BHG-vel közősen részt veszünk a Kiskunhalasra kerülő Crossbar-rendszerű telefonközpont áramköreinek a vizsgálatában. Az elemek helyszínre szállítása után, Kiskunhalason segítünk az üzembe helyezéskor. Elméleti és gyakorlati tapasztalatainkat átadjuk az ottani kollégáknak. Ezen segítségnyújtás mellett biztosítjuk a szegedi telefonközpont folyamatos, jó üzemet."

- Ennyi volt a vállalásunk, de ennél többet teszünk - magyarázza Pék József, a Szegedi Postaigazgatóság Szabadság szocialista brigádjának a vezetője. - Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a mi feladatunk - múszerészbrigád lévén - a szegedi központ folyamatos működésének a biztosítása.

- Mi volt a vállaláson felüli vállalásuk?
- A paksi telefonállomáson végeztünk műszeres vizsgálatokat. Száz órát dolgoztunk az "atomvárosban", nem sajnáltuk az ott eltöltött időt: az erőmű telefonhálózata is az új központon keresztül kapcsolódik be az országos hálózatba.

- Azt mondják, ez a brigád "kelendő"...
- Van benne valami - mondja Szendrényí Emil, aki a brigádvezetővel együtt alapító tag. - A régi központunkban is a mi kollektívánk csinálta a gépek ellenőrzését. Aztán a Crossbar megjelenése után megtanultuk az új berendezés működését is. Így értünk a régi és az új telefonközpontokhoz is. Most éppen kecskeméti kollégák vannak nálunk, tanulni. Két év múlva az ő telefonközpontjuk is bővül. Ott is segítünk majd, de előbb még az idén a bajai Crossbár-állomás üzembe helyezésénél a műszeres vizsgálat jelent komoly feladatot.
- Az új postapalotában a műszerészek rezidenciáját végigjáró idegennek olyan benvomása támad, hogy itt nem is kell dolgozni. A gépteremben szürke színű gépmonstrumok sorakoznak egymás mellett katonás rendben. A BHG-ben gyártott kapcsolórendszer irányításához nincs szükség emberi kézre. Azért viszont, hogy a központban ne legyen üzemzavar, 17 műszerész őrködik a gépek felett.

- Megtőrténhet-e. hogy egy a telefonközpontban keletkező hiba mepbénitja a városi, vagy a Szeged és a vidéki állomások közőtt a hálózatot?
- Elvileg igen - válaszolja Tóth Lajos.

- És gyakorlatilag?
- Az kizárt dolog.

- Miért?
- Mert állandóan kontrolláljuk a központi kapcsoió-rendszert. A legfontosabb helyeken beépített automatikus berendezések jelzik, ha hibát észlelnek. Ezenkívül van két olyan gépünk, amely segítségével tavaly például 1 millió elenörzö hívást végeztünk.
- Ez a munkánk lényege - magyarázza Fábián István. - A folyamatos, tervszerű karbantartás. Igy sikerül elérni, hogy a hibákat még akkor lefüleljük, mielőtt azok üzemzavart okoznának. Ezért aztán két három napra ha jut egy olyan hiba, aminek a mi gépünk az oka. Ilyenkor persze a szokottnál is nagyobb intenzitással látunk munkához.

- Ha a gép hibázik, azt mi előfizetők is érzékeljük?
- Ez nem jellemző. A hálózatban is észlelhető zavarok okozói nem a központi kapcsolórendszer gépei. Ha például egy-egy áramkör, ideiglenesen nem is működik, feladatát elvégzi egy másik áramkör. A tervezők a biztonsági tartalékra is gondoltak - teszi hozzá.

- A postát mégis sokszor szidjuk...
- Higgye el, nem mi tehetünk róla - kapcsolódik a beszélgetésbe a brigádvezetö. - Nagy gondunk, hogy sok nagyobb vállalattal és üzemmel nem tudunk szót érteni.

- Ez mit jelent?
- Egyszerű. Egy nagy cégnek sok a telefonja, sok a hivatalon belüli mellékvonal. Fővonalat viszont, amin keresztül érintkezhetnek a külvilággal, keveset rendelnek a postától. Mondván, hogy az drága. Azt nem veszik figyelembe, hogy mivel csak egy két telefonszámuk van, azok állandóan foglaltak. Ezek a felesleges, meddő tárcsázások itt a központban lassítják az áramköröket.

- Erre mondják hogy tulterhelt a telefonközpont?
- Igen. És ezen lehetne segíteni.

- És a műszerészek nem túlterheltek?
- Nem érezzük úgy.
- Pedig nem csak a szegedi központ az állandó munkahelyük.
- Hozzánk tartozik a kisteleki, a mórahalmi, a deszki, a röszkei, a dorozsmai, a tarjáni és az algyői központ hibáinak a javítása is.

- Még felsorolni is sok.
- Azért tudunk ilyen nagy területen is dolgozni, mert ezek az állomások mind automatikusan működnek. Ha az ottani gépek meghibásodnak, azt egy automata készülék jelzi itt a központban, az ügyeletes szerelő autóbaül, kimegy a helyszínre ahol elvégzi a javitanivalót.
- És éjszaka?
- Valaki mindig készenlétben van a lakásán. Hétköznap, ünnepnap, nekünk mindegy: éjszakai ügyele
tünk mindig van. A mi munkánk minősége és hatékonysága két dologból áll: éberségből és gyorsaságból.

H. I.

A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1979   <<   1980   >>   1981
Home
Delizsánsz.