A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1930_11_18_3p.txt

Néma telefonok a postadrágitás első napjaiban

Mintegy hatvan százalékkal csökkent a beszélgetések száma

- A telefondrágitás meglassitja a városi Közigazgatást

(A Délmagyarország munkatársától.)
A posta legújabb drágítását már az első napon határozottan megérezte Szeged gazdasági élete. Mindenki meggondolja most, mielőtt leveszi a telefonkagylót, hogy felhívjon valakit. Vannak vállalatok, amelyek kiszámították, hogy ha kerékpáros küldöncöt alkalmaznak, olcsóbban elvégezteti a kommisiókat, mintha 12 fillért fizetne minden telefonálásért. Csaknem teljesen bizonyosra vehető, hogy a drágítás a postának nem bevételi emelkedést, de csökkenést fog hozni. Az eddigi jelek szerint nagyszámban gondolkoznak azon, hogy december 15-re felmondják a telefon előfizetést.

-A gyakorlati életben szinte ijesztően hatnak az elnémult telefonok. A drágítás után az a helyzet, hogy a telefonbeszélgetések az első napokban mintegy 60 százalékkal csökkentek. Ilyen arányu visszaesésre a posta sem számított, de azt hiszik, hogy ez csak az első napok eredménye.

- A levélpostai forgalomban egyelőre még nem állapitható meg, hogy milyen hatást váltott ki a drágítás. Az ajánlott levelek feladásánál azonban érezhetően megcsappant a forgalom. Mindenki meggondolja most, hogy ajánlva, vagy egyszerűen küldje el postáját. Érdekes egyébként, hogy a posta mindent megdrágított, csak a csomagszállitást nem. Az oka ennek az, hogy a csomagszállitással foglalkozó magánvállalkozók nem emelik a dijakat, viszont ha a posta a csomagszállitási dijakat is megdrágította volna, valószínűleg a forgalom legnagyobb része átterelődött volna a magánvállalkozók kezébe.

- A telefon megdrágítása erősen megérzik a város közigazgatási életében is.

- A telefonhálózat egyik legtekintélyesebb előfizetője Szegeden a város, amelynek hivatalaiban közel nyolcvan főállomás és ennél lényegesen több mellékállomás van. A város költségvetésében már a drágítás előtt is tekintélyes terhet jelentett ezeknek a telefonállomásoknak a fentartása, ez a teher azonban most megsokszorozódik. A városi hivatalok telefonállomásai a drágítás előtt szinte megszakítás nélkül működtek, mert mindenki telefonon intézte el azokat a közigazgatási ügyeket, amelyeknek elintézése megtörténhetett szóbelileg is. Telefonon kértek felvilágosítást, telefonon adtak ki rendelkezéseket, szóval felhasználták arra a telefont, ami tulajdon képen rendeltetése, a közigazgatás egyszerűsítésére és meggyorsítására. Most azonban, hogy a posta minden egyes telefonbeszélgetésért külön dijat követel, mindenki meggondolja, hogy igénybe vegye-e a telefont, inkább személyesen megy el az illetékes hivatalokba. Ennek viszont az a kellemetlen következménye, hogy a felek sokkal több hivatalos időt foglalnak le, mint azelőtt, mert a személyes elintézés rendszerint sokkal tovább tart, mint a telefonon való elintézés.

- A helyzet jellemzéseként irjuk csak meg, hogy például a városi számvevőség telefonja hétfőn mindössze háromszor szólalt meg, holott ezelőtt minimálisan harmincszor is telefonáltak. Ugyanez a helyzet a mérnöki hivatalban és minden tanácsi ügyosztályban.

- A városi hivatalok és hivatalvezetők, akiknek hivatalában telefonállomás van, a legszigorúbb takarékosságra kaptak utasítást a polgármestertől. Pontosan jegyezniök kell minden telefonbeszélgetést és azoknak a beszélgetéseknek a diját, amelyeknek nem volt hivatalos jellege, a telefonáló tisztviselő fizetéséből vonják le.

- Hozzávetőleges adatok alapján kiszámították, hogy még a legszigorúbb takarékoskodás mellett is a város telefonköltsége legalább megháromszorozódik, ami súlyos tehertételt jelent, mert hiszen a nyolcvan telefonállomás eddigi előfizetési dija havonta - nem számítva a mellékállomásokat - majdnem ezer pengő, évente tehát tizenkétezer pengő volt. A költségtöbblet igy husz-huszonnégyezer pengő lesz minden esztendőben.
- Ezek a körülmények arra késztetik az illetékeseket, hogy olyan megoldást keressenek, amely elhárítja a költségek ilyen arányú növekedését. Mint emlékezetes, néhány hónappal ezelőtt foglalkozott a közigazgatási hatóság egy vállalat ajánlatával, amely a városi hivatalok központi hálózatának elkészítésére vonatkozott. Ezt az ajánlatot annak idején nem találták a városházán megfelelőnek, mert akkor még nem gondolt senki arra, hogy a telefon ilyen arányban megdrágul. Most azonban ismét előkeresik az ajánlatot, hogy azt az uj helyzet figyelembevételével átvizsgálják. Nagyon valószínű, hogy a város telefonállomásainak túlnyomó nagy részét leszerelteti és csak néhány vonalat tart meg, amelyre nélkülözhetetlen szükség van, Valószínű az is, hogy a városházán és a bérházban lévő hivatalok között házitelefont szereltet fel külön központtal, mert a kapcsoló-kisasszony fizetése bőségesen visszatérül a leszerelendő telefonok megtakarított előfizetési és beszélgetési dijaiból. Az is lehetséges, hogy a városi hivatalokban lévő főállomásokat mellékállomásokká alakítják át, amelyek egy városi telefonközpont utján a külső állomásokkal is beszélhetnek, de amelyek a postai központ közreműködése nélkül beszélhetnek majd egymással.

- A kérdést a számitások eredménye alapján bírálják majd el, még pedig rövid időn belül, mert az uj telefonrendszer mellett minden nap súlyos veszteséget jelent.
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1929   <<   1930   >>   1931
Home
Delizsánsz.