A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1975_08_06_1p.txt

A posta fejlesztésének gondjai

Ülést tartott a megyei tanács végrehajtó bizottsága

A megyei tanács végrehajtó bizottsága tegnapi, Kovács Imre általános tanácselnök-helyettes elnökletével tartott ülésén többek között megvitatta a szegvári nagyközségi tanács végrehajtó bizottságának munkájáról szóló beszámolót és a Szegedi Postaigazgatóság Csongrád megyei tevékenységét ismertető anyagot. A postaigazgatóság munkájáról szóló beszámolót Rózsa István, az igazgatóság vezetője állította össze. Az anyag vitájában részt vett Povarai György, a posta vezérigazgató-helyettese is.


- Nyilván sokakat érdekel a postaigazgatóság munkája, hiszen a legtöbb embernek szinte naponta akad dolga a postával. És éppen napi kapcsolatunk alapján egyaránt számot adhatnánk jó és rossz tapaszlalatokról is. Érdemes talán a posta forgalmi munkájával kezdeni. A megyében összesen 92 postahívatal illetve fiókposta működik, 1488 dolgozóval, akik meglehetősen nehéz munkát végeznek, hiszen egyre nagyobb forgalommal kell megbirkózniuk. Munkájukat már jó néhány gép könnyíti, de - a végrehajtó bizottság állásfoglalása szerint - mindenképpen törekedni kell a gépesítés fokozására.

- A növekvő forgalom sok hivatalban próbára teszi az ügyfelek türelmét is. Eppen ezért szorgalmazza a posta, hogy a vállalatok, intézmények leveleiket nyilatkozat alapján, pénzküldeményeiket pedig zsákos befizetéssel adják fel. Ez jelentősen megyorsítja a felvétel munkáját. Igen jól bevált a Szeged és Budapest között naponta közlekedő postavonat, amely meggyorsította a küldemények szállítását. Hasonló célt sikerült elérni azzal a 11 postai gépkocsi járattal, amely rendszeresen járja a megye postahivatalait, hozza és viszi a küldeményeket. Javult a kézbesítőszolgálat is. A külterületeken ezt elsősorban a támpontrendszerű kézbesítés bevezetése tette lehetővé, amelynek előnyeiről már a tanyai lakosság is meggyőződhetett. Sokat javult a táviratok és az expresszküldemények kézbesítése is, mivel a kézbesítők bérezését és felszerelését a postaigazgatóság kiemelten kezelte. Az utóbbi néhány évben a posta Javított a hírlapszolgálat és a lapterjesztés munkáján is.

- A jó tapasztalatok mellett azonban a rosszakról is érdemes beszélni. Ezek a posta műszaki szolgáltatásaival kapcsolatosak. Ami a telefonhálózatot illeti, Magyarország amúgy is meglehetősen elmaradt nemzetközi viszonylatban, s a Szegedi Postaigazgatóság ebből a szempontból az országban az utolsó helyen van. Az öt megyei varos közül száz lakosra Szegeden jut a legkevesebb telefon most is. Sőt, ami még szomorúbb, az új központ elkészülte után is ez lesz a helyzet. Érdekes adat, hogy Szegeden 1971 óta folyamatosan csökken a helyi telefonbeszélgetések száma. Ez is arra mutat: a központ annyira túlterhelt, hogy telefon helyett sokan inkább elmennek személyesen ügyeiket intézni. Ez pedig tekintélyes munkaidő-kiesést is okoz, tehát jókora népgazdasági kárt. S azt is meg kell említeni, hogy az áldatlan telefonhelyzet miatt - s erre már volt is néhány kínos tapasztalat - csak nagy késéssel lehet kihívni a mentőket vagy a tűzoltóságot is.

- A helyzeten az épülő új, szegedi telefonközpont lenne hivatva változtatni. A központot 1975 végére kellett volna átadni, de ezt a határidőt már nem lehet betartani. A berendezéseket a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár készíti, amely alapanyag és kábelhiányra hivatkozva a határidő módosítását kérte a postaigazgatóságtól 1976. december 31-re. Mivel ebbe az igazgatóság nem egyezhetett bele, a BHG pert indított, amelyet első fokon elveszített. Ez azonban a tényen föltehetően nem változtat, s a központ aligha készül el határidőre. Pedig a megye vezetői es a postaigazgatóság minden lehetőt megtesznek, hogy a BHG akadály nélkül végezhesse munkáját, sőt a postaigazgatóság dolgozói még a szerelésben is segítenek.

- Nagy szükség van az uj központra, hiszen az a szegedi telefongondoknak legalább egyik oldalát megoldja: mármint azt, hogy nem kell vonalra várakozni. Az azonban szintén bizonyos, hogy az új központ sem lesz képes eleget tenni az igényeknek, s a postának elkészülte után is igen megfontoltan kell gazdálkodnia az állomásokkal. Éppen ezért már felvetődik az új központ bővítésének szükségessége.

- Természetesen még sok mindent lehetne idézni a beszámolóból, és a vitában elhangzottakból. Például azt, hogy a szentesi adó még ebben az évben megkezdi a rádió harmadik, URH-műsorának sugárzását.

- A végrehajtó bizottság megvitatva a beszámolót határozatában elismerését fejezte ki a postaigazgatóság dolgozóinak munkájukért. A testület - magáévá téve a tanács műszaki és kommunális bizottságának javaslatait - határozatában úgy foglalt állást, hogy sürgetni kell a szentesi rádió- és tévérelé átépítését, a KPM-nek pedig újból jelezni kell a megye fejlesztési gondjait - különös tekintettel a telefon-problémákra, s segítséget kell ismét kérni a minisztériumtól ahhoz, hogy a következő ötéves tervben a legsúlyosabb gondokat megoldhassuk.

A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1974   <<   1975   >>   1976
Home
Delizsánsz.