A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Dunántúli Napló - dn_1975_11_14_102p.txt

Telefon prognózis

Crossbar központ valamennyi megyeszékhelyen

Mikor szűnik meg a kézi kapcsolás?


         


- Hazánk lakosságának kétharmada olyan területeken lakik, ahol még kézi kapcsolású távbeszélő-hálózat működik: a korszerű telefonközpontok kialakítása, a Rotary rendszerű berendezések kicserélése ugyan jó öt esztendeje megkezdődött, ám az eddig beépített ötvenezer vonal édeskevés ahhoz, hogy kijelenthessük: utolértük az európai országokat.

- A fordulópontot 1968 hozta meg, ugyanis hét évvel ezelőtt hosszas tanulmányozás után született meg az a megegyezés, amely a svéd Ericsson cég, valamint a hazai híradástechnikai ipar és a Magyar Posta között létrejött, a Crossbar rendszerű telefonközpont licencének megvásárlásával. Az azóta eltelt időszak tapasztalatairól beszélgettünk Varga Károllyal, a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár műszaki igazgatójával, valamint Kelemen Sándorral, a Közlekedéstudományi Egyesület megyei szakcsoportja titkárával.

- A több évtizede használatos Rotary rendszerű telefonközpontok már nem feleltek meg a mai követelményeknek: ezer vonalra éves átlagban mintegy 150 meghibásodás jutott. Ebből következik, hogy jóval több karbantartást igényeltek, illetve kívántak, mint a legújabb Crossbar berendezések, amelyek nem tartalmaznak forgó alkatrészeket, öt esztendő alatt az ország tizenegy helységében - főként a fővárosban és a megyeszékhelyeken - többek között Pécsett üzembe léptek ezek a korszerű központok. Hamarosan elkészül a Budapest belvárosi, a szegedi, valamint a debreceni Crossbar központ is. Az elképzelések szerint a következő ötéves terv időszakában valamennyi megyeszékhelyet bekapcsolnak a távválasztási forgalomba - mondja Kelemen Sándor.

- De mi lesz a kézi kapcsolású központok sorsa? A falvakban és másutt is, a posta nyitvatartási ideje behatárolja a lehetőségeket.

- Ahhoz, hogy ezek a gondok megszűnhessenek, illetve felzárkózhassunk a nemzetközi élvonalhoz, igen nagy erőfeszítéseket kell tenni. A fő- és alközpontok gyártási kapacitását három és félszeresére, a kábelgyártást pedig négyszeresére kell növelni ahhoz, hogy 1990-re elérhessük az európai színvonalat: mely legalább 90 százalékos gépesítést jelent. Természetesen, ez nem a postán múlik elsődlegesen.

- Varga Károly, a BHG műszaki igazgatója is résztvevője annak a kétnapos országos konferenciának, mely tegnap kezdődött Pécsett, a Fegyveres Erők Klubjában. A több mint száz hazai szakember a Crossbar rendszerű telefonközpontok működésével összefüggő tapasztalatokat beszéli meg.

A BHG műszaki igazgatójától a fejlesztési elképzelések iránt érdeklődtünk.

- Vállalatunk a Rotary-féle telefonközpontokat több mint négy évtizedig gyártotta, s még legalább tíz esztendeig kötelezve vagyunk arra, hogy ellássuk alkatrészekkel a postát. Ezeknek a berendezéseknek az előállítása gazdaságtalan volt, elavultságukról nem is szólva. A múlt év elején fordultunk a KGM-hez, valamint az Állami Tervbizottsághoz segítséget kérve üzemeink korszerűsítéséhez. Egy esztendővel ezelőtt kedvező döntés született: preferált hitelt kaptunk s saját fejlesztési alapunkat is felhasználva 900 millió forintos rekonstrukcióba kezdtünk, öt év múlva már elegendő Crossbar rendszerű automata központ kerül ki gyárainkból.

- Ismeretes, hogy a telefonhálózat, illetve központok építésénél a beruházási összegek mintegy fele a kábelhálózat kiépítésére esik. Másutt arra törekednek, hogy a készülékek minél rövidebb kábellel csatlakozzanak a központhoz.

Kelemen Sándor válaszol:

- A pécsi új központ építését megelőző kábelfektetési munkálatoknál ezt figyelembe is vettük. A távlati városfejlesztési tervben szereplő újmccsekaljai, meszesi, valamint kertvárosi társközpontokra lesznek csatlakoztatva az említett városrészek telefonkészülékei .. .

Salamon Gyula
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1974   <<   1975   >>   1976
Home
Delizsánsz.