A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Petőfi Népe - pn_1989_07_26_189p.txt

VONALRA VÁRVA... - A MEGLEVŐVEL SEM TUDUNK BÁNNI

Személyesen gyorsabb, mint telefonon ?

Kétségbeesnének az orvosok, ha délelőttönként megmérnék a megyeszékhelyen telefonálásra kényszerülők vérnyomását. Szolid időtöltés a legizgalmasabb szerencsejáték a kiskunsági távbeszéléshez képest. Lesz-e házi vonal? Városi? Szabad-e a hívott szám? Segíti-e kapcsolatteremtő törekvéseinket a központos, ha házi alközponton át érhető el az illetékes?

Hány ember munkaidejét tennék ki a kagylóval a kézben várakozással elfecsérelt percek, órák egyetlen vállalatnál, egyetlen városban, országunkban? Várható-e, remélhető-e kedvező változás?

Amihez pénz sem kellene

Kezdjük a „végén”. Mit tehet a telefonáló? Ne feledje: az idő pénz, a mások ideje is.

Az életre állítólag előkészítő iskolákban szó sem esik arról, hogy miként kell(ene) célszerűen, szabatosan telefonálni. Mennyi időt takaríthatnánk meg csak azzal, ha a hívó és a hívott bemutatkozással kezdené mondandóját, a tiszteletkörök nélkül azonnal a tárgyra térne? Enyhítené a gondokat a bürokrácia csökkentése, a fölösleges munkakörök, jelentések, átfedések megszüntetése. Nem a hivatali készüléken beszélnék meg ráérő adminisztrátorok, előadók a hétvégi programokat, néhány nap múltán a szombati, vasárnapi élményeket.. . Mindehhez pénz sem kellene, csak munkafegyelem, meg kicsit több értelmesség, kulturáltság.

Sok bosszúságot elkerülhetnénk, ha jobban működnének az alközpontok. Egyetlen vállalat sem engedhetné meg magának valóságos piaci, érdekeltségi viszonyok között, hogy az alállomások számához viszonyítva kisteljesítményű, elavult szerkezetű alközponttal dühítse üzletfeleit, saját dolgozóit.

Sokat tehet(né)nek az alközpontosok

Sebján László, a posta Bács-Kiskun Megyei Távközlési Üzemének osztályvezetője szerint az elavult alközpontok és a gyenge központosok az ő statisztikájukat is rontják. Időnként kimutatják: a hívások száma miként aránylik a létrejött beszélgetések számához. Távol vagyunk a világ élvonalától. Ezért ajánlották föl például a Mechanikai Mérőműszerek Gyárának, hogy cseréljék ki régi forgódobos házi alközpontjukat elektronikusra. Tekintettel a közös érdekre, a vételár tekintélyes hányadát elengednék. Az MMG sajnos a szükséges egymilliót sem tudta előteremteni.

Ritka öröm, ha olyan segítőkész, gyors, udvarias központos fogadja a hívót, mint például Kecskemét Városi Tanácsánál, a Kádgyárban, a Szerszámgépipari Műveknél. Sajnos az általános kép kevésbé szívderítő. Tapasztalataim szerint a vállalati irányítók csak kevés helyen tekintik a szervezet egyik legfontosabb dolgozójának a központost. Elő-előfordul, hogy alkalmatlannak bizonyult munkavállalóra bízzák az intézmény idegrendszerét. Tájékozatlansága, nemtörődömsége miatt megismételt hívások súlyosan terhelik az amúgy is zsúfolt vonalakat. Hányszor kapcsolnak rosszul, mert nem ismerik munkahelyük felépítését, az ügymenetet, olykor még a vezetők nevét sem.

A külföldi üzletember pechje?

Néha megoldhatatlan föladatok elé kerülnek. A kecskeméti Agrikon Vállalatnál például az alállomások száma és a forgalom nagysága két kezelőt kíván. Hosszú ideig egyet alkalmaztak „takarékosságból”. Másutt mindenesnek tekintik az alközpontost.

Igencsak meglepődött az egyik nagyüzem külföldi partnere, amikor hasztalan próbált déltájban kapcsolatot teremteni a magyar üzletféllel. Csak másnap tudta „telefonvégre kapni”. Aggódva kérdezte, hogy mi baj volt az előző nap, miért nem talált senkit az illetékesek közül? „Mi baj lett volna - válaszolt az igazgató -, csak Bözsi ebédelt, ilyenkor lezárja a központot. A portáról pedig nem tudják föladni a vonalat.”

Ilyen szemlélettel, ilyen szervezetlenséggel, ilyen vállalati infrastruktúrával még akkor is akadozna a távbeszélős ügyintézés, ha a Magyar Posta minden igényt kielégítene, ha arányosan annyi telefonkészülék jutna egy lakosra, mint például Spanyolországban, Svédországban vagy osztrák szomszédainknál.

Olyan messze vagyunk azonban tőlük, mint egy agyonstrapált Trabant egy vadonatúj Mercedestől.

(Folytatjuk )

Heltai Nándor


         
 






A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1988   <<   1989   >>   1990
bmn_1989_01_05_28p
ht_1989_01_06_2p
pn_1989_01_09_52p
bmn_1989_01_09_59p
pn_1989_01_15_174p
dm_1989_01_17_1p
dm_1989_01_24_178p
pn_1989_01_25_174p
1989_palyavalasztas

pn_1989_02_01_1p
pn_1989_02_06_41p
dm_1989_02_11_4p
pn_1989_02_11_88p
pn_1989_02_13_91p
pn_1989_02_28_202p
pn_1989_02_28_208p
dm_1989_02_28_210p
bmn_1989_02_28_217p
bmn_1989_02_28_221p

bmn_1989_03_03_20p
pn_1989_03_07_52p
bmn_1989_03_16_134p
bmn_1989_03_18_147p
pn_1989_03_29_214p

pn_1989_04_11_72p
pn_1989_04_14_92p
1989_04_200_eves_halasi

pn_1989_05_10_72p
bmn_1989_05_15_117p
bmn_1989_05_30_246p

pn_1989_06_06_41p
bmn_1989_06_19_148p
bmn_1989_06_19_149p
pn_1989_06_20_150p
dm_1989_06_22_2p
ht_1989_06_23_1p
dm_1989_06_30_3p

bmn_1989_07_01_6p
pn_1989_07_04_26p
pn_1989_07_05_36p
dm_1989_07_13_98p
pn_1989_07_17_119p
pn_1989_07_20_148p
bmn_1989_07_21_164p
pn_1989_07_26_189p
pn_1989_07_27_196p

pn_1989_08_05_48p
bmn_1989_08_05_38p
pn_1989_08_14_104p
pn_1989_08_18_135p
pn_1989_08_19_142p
pn_1989_08_21_156p
dm_1989_08_30_8p

pn_1989_09_01_8p
pn_1989_09_13_90p
pn_1989_09_21_153p
pn_1989_09_23_172p
pn_1989_09_28_216p
bmn_1989_09_31_243p
lmf_1989_09_251p

pn_1989_10_03_11p
pn_1989_10_10_76p

1989_11_03_post_muv_haz
pn_1989_11_09_69p
ht_1989_11_10_4p
dm_1989_11_11_3p
pn_1989_11_11_86p
pn_1989_11_15_111p
pn_1989_11_17_126p
pn_1989_11_18_134p
ht_1989_11_24_2p

pn_1989_12_02_17p
pn_1989_12_05_30p
ht_1989_12_08_2p
pn_1989_12_20_151p
ht_1989_12_22_3p
pn_1989_12_27_187p
1989_12_7szamjegy
1989_12_ertekmentes
1989_12_evford_napt

Pmek_1989








Home
Delizsánsz.