A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Petőfi Népe - pn_1972_08_27_255p.txt

A távközlés korszerűsítéséért

Mindennapi bosszúságunkká vált a telefon,

   illetve az a folyamat, amely a kagyló leemelésétől a beszélgetés végéig tart. Mert általában - sajnos elég gyakran - a következő történik: A készülékről levesszük a kagylót, s a búgó hang helyett apró, halk recsegéseket hallani. Szerencsés esetben néhány perc múlva "bejön" a vonal, de tárcsázás után ismét csak a  búgó hang jelentkezik. Később fület bántó kattogások, sípoló hangok teszik lehetetlenné a beszélgetést. De nem ritka a köznyelv szerint körkapcsolás néven emlegetett hármas-négyes „párbeszéd” sem, amikor egy vonalon többen kiabálnak - és semmit sem hallani. Aztán kezdődik minden elölről...

A  kecskeméti telefonszolgáltatással kapcsolatban megkértük Kopasz Flóriánt, a Szegedi Posta- igazgatóság helyettes igazgatóját, hogy a jelenlegi problémák megoldásáról, a postaigazgatóság terveiről, a telefonközpont bővítéséről, korszerűsítéséről tájékoztassa lapunkat.

- Kecskeméten egy évvel ezelőtt bővítették a telefonközpontot. A megyeszékhelyen nem sokkal előbb vezették be azt a rendszert, amely szerint a hívószám elé 1-est kell tárcsázni. Ennek ellenére nem tapasztaltunk javulást. Mi ennek az oka - kérdeztük Kopasz Flóriánt.

- A korábbi 400 állomás bekapcsolása után tavaly 1100 állomással bővítettük a kecskeméti telefonközpontot - mondta az igazgatóhelyettes. - Ennek jelentős részét már bekapcsoltuk a hálózatba, de a többivel nagyon óvatosan kell gazdálkodnunk, ugyanis a jelenlegi kapacitás miatt a IV. ötéves tervidőszak végéig nem bővíthetjük a telefonközpontot.

- Valóban, sokan azt hitték, hogy a négy hívó számjegy elé tárcsázott 1-es, illetve ennek a rendszernek a bevezetése oldja meg majd a jobb, gyorsabb telefonszolgáltatást. Ez tévedés, a postaigazgatóság ilyet sohasem állított. Az 1-es szám ugyanis a távlati tervünk megvalósításának egyik része, s ezt a korábbi bővítéssel együtt elvégeztük. Az 1-es tulajdonképpen csak egy irányszám, amely a távhívás - tehát más városokba, megyékbe való közvetlen telefonkapcsolás - megvalósításához szükséges. Erre azonban csak a következő ötéves  tervidőszak elején kerül sor.

- A tervek szerint mikor bővítik, korszerűsítik a kecskeméti  telefonközpontot?
- Erre 1975-ig sajnos, nem lehet számítani. Nem tudjuk elhelyezni az automata gépeket. De ha lenne is helyünk, statikai szempontok miatt nem engedhető meg - súlyos automaták, gépek stb. - a további bővítés. Új  épület szükséges. Az új 1-es számú  postát az V. ötéves tervidőszak alatt  építjük fel.

- Milyen elképzeléseik vannak ezzel kapcsolatban?
- Részletes, konkrét tervünk még nincs. Dr. Csanádi György, közlekedési és postaügyi miniszter, Fodor István, a Szegedi Postaigazgatóság igazgatója, a megyei pártbizottság és a megyei tanács vezetői az év elején megtárgyalták a külterületi postaszolgálat fejlesztéséhez, a szállítóeszköz-kapacitás bővítését, a televízió vásárlás lehetőségének javítását Kalocsán, illetve a járásban, valamint a kecskeméti telefonszolgálat bővítését és a megyeszékhely 1-es számú postahivatalának korszerűsítését.
- Mint az a fentiekből is kiderül, a megállapodás harmadik és negyedik szakasza szorosan összefügg egymással. Ennek alapján a Szegedi Postaigazgatóság megbízta a Postai Tervező Intézetet, hogy készítsen tanulmánytervet az új posta felépítésére. A tervet az intézet 1973. II. negyedévéig több változatban készíti el.

- Hol lesz majd az új postahivatal épülete?
- A Kecskeméti Városi Tanáccsal felvettük a kapcsolatot, de ebben a kérdésben végleges megállapodás még nem született. Az egyik elképzelés szerint a jelenlegi posta mögötti területet szanálják, s az ottani házak helyén építtetjük fel az új hivatalt. A IV, ötéves terv végéig erre a célra rendelkezésünkre álló 4,1 millió forintból a tanulmánytervet, a beruházási programot és a kiviteli tervet készíttetjük el.

- Hogyan működik majd az új telefonközpont?
- Lényeges változás: az eddigi forgó helyett úgynevezett crossbar rendszerrel működik majd az új főközpont. Ez sokkal gyorsabb és hibamentesebb lesz.  Megvalósul a régi álom: felvesszük a telefon- kagylót, s azonnal kapunk vonalat. A tervek szerint a jelenlegi háromezerrel szemben az új crossbar rendszerű  telefonközpontnak 6-7 ezer állomása lesz - fejezte be nyilatkozatát Kopasz Flóián elvtárs.

Tarnai László

A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1971   <<   1972   >>   1973
Home
Delizsánsz.