A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Békés Megyi Népújság - bmn_1979_06_09_68p.txt

Kevés a reklamáció, kiváló a hivatal

- A Szegedi Postaigazgatóság szarvasi postahivatalé, a 75 tagú együttes jó munkája elismeréseképpen megkapta a Kiváló Hivatal címet.

- A hivatal elnevezés nem pontosan fedi azt a fogalmat, amire ennek hallatán gondol az ember. Mert nemcsak íróasztalnál dolgozókkal találkozhatunk a postán, hanem olyanokkal is, akik előtt kapcsolótábla van, vagy a kézbesítőknek éppenséggel székük sincs.

Levél, távirat...

- Aligha van valaki, aki ne kerülne rendszeres kapcsolatba a postával. Levél, ajánlott levél, távirat, csomag, telefon, hírlap, pénzes- utalvány, takarékbetét be- és kifizetés... Mind-mind a postai szolgáltatás keretébe tartozik. Egy-egy nagyobb hivatal, mint a szarvasi is, a különböző feladatoknak megfelelően postaosztályra, kézbesítő részlegre, hírlapcsoportra, távközlési részlegre és a naponta több milliós pénzforgalmat lebonyolító főpénztárra tagozódik. S hogy ezek közül melyik tette a legtöbbet- azért, hogy a hivatal elnyerje a kiváló címet, nehéz lenne meghatározni. Bencsik Imre hivatal- vezető véleménye szerint valamennyi dolgozó igyekezett a munkája legjavával hozzájárulni a közösség eredményéhez. De mégiscsak három részleg, illetve csoport tevékenységét vesszük szemügyre. Azt, amelyik a munkaverseny keretében valamilyen fokozatot már elért. Kezdjük tehát!

Idegőrlő munka

- A Puskás Tivadar távközlési brigád az idén kapta meg a bronzkoszorús jelvényt.

- A telefonközpontban Farkas József né csoportvezető éppen szabadságon van, helyette Vaskor Andrásnéval beszélgetek, ö szakít egy kis időt, a többieknek arra sincs lehetőségük, hogy két szót váltsanak velem. Pedig az utóbbi időben valamivel csökkent a forgalom, de - mint megtudom - naponta így is 500-600 távolsági és több ezer helyi beszélgetést kell kézzel kapcsolni.
- Idegőrlő munka, ezért csak 7 órás - tájékoztat Vaskor Andrásné, aki több mint két évtizede teljesít itt szolgálatot.

- Látom, férfi nincs - jegyzem meg.
- Talán nem is bírnák ezt csinálni. Nekik kevesebb a türelmük, mint nekünk.

- Udvariasak a telefonálók?
- Igen, nem lehet panaszunk. Ha valaki ideges, mi akkor is udvariasak maradunk, amivel rendszerint sikerül megelőzni a vitát, a durvaságot. Mindnyájan nagyon jól tudjuk, hogy a munkánk közvetve kihat a város és a járás üzemeinek, gazdaságainak a termelésére, nem egyszer pedig valamilyen súlyos baj megelőzését, vagy éppenséggel emberéletek megmentését segíti elő.

- Mi a hivatallal kapcsolatos kívánságuk?
- Bővíteni kellene a központot, de már csak újjal, automatával. Mi akkor sem máradnánk munka nélkül, mert lenne tennivaló.

- Egyébként az a szabály, hogy a hívószámon 30 másodperc alatt kell bejelentkezni. Ha valaki egy-két percet késik (mert néha egyszerre 30-40 a hívás, s azt mind képtelenség 30 másodperc alatt kapcsolni), egyikmásik türelmetlen telefonáló felhívja a hivatalvezetőt és panaszt tesz. így: "Fél órája hívom a központot". Persze ez azért egy kis túlzás.

- A központosok közül az előző évben Vaskor Andrásné, Kondacs Jánosné, az idén pedig Kugyela Andrásné kapta meg a Kiváló Dolgozó kitüntető jelvényt. Soksok év jó munkája árán. A postán magas a mérce.

- A kézbesítő szobában éppen gyermekek ülnek a munkaasztaloknál. Mint megtu
dóm, a kis vendégek az óvónőképző gyakorló óvodájának a kiscsoportosai, akik a Rózsa Ferenc hírlapcsoport kiváló munkabrigádjának a patronáltjai.

Házról házra

- Rövid műsor után egy kis tízórai és hüsi kerül az asztalokra, majd a brigád tagjai a saját készítésű játékokkal lepik meg őket. Örömtől sugárzik a gyermekek arca, ettől meg a felnőtteké is.

Amikor elvonulnak az apróságok, teljesen megüresedik a szoba. Dél felé jár az idő, a kézbesítők a szélrózsa minden irányában hordják még a postai küldeményeket és a hírlapokat.

- Minden nap úgy kezdődik - tájékoztat Gubucz Vendelné, a hírlapcsoport vezetője -, hogy reggel kiborítanak az elosztó asztalra 40-50 zsák hírlapot és levelet. A 14 postai és a 12 hírlapkézbesítő előbb szortírozza a rengeteg anyagot, majd a saját asztalukon levőket az útvonalnak megfelelően elrendezik a táskájukban, aztán biciklire ülnek és indulnak. A postai kézbesítők 8-kor, a hírlapkézbesítők már 6-kor, fél hétkor.

- Meddig tart a munkájuk?
- A hírlapkézbesítők .délre érkeznek vissza, ami azt jelenti, hogy az ilyen elfoglaltságuk napi 4-5 óra. Ám a vasárnapjuk sem szabad, csak a hétfőjük. A díjbeszedésre pedig sok estjük megy rá. Nem egy helyre kétszer, háromszor is el kell menniük, amíg megkapják a pénzt.

Ezért is kiváló

- Aki egyes újságokra előfizetőt gyűjt, jutalékot kap. Néhány forintot. Ha többet kapnának, bizonyára még több gondot fordítanának rá. Az utóbbi időben elért eredmény így is igen jónak mondható. Különösen a Nép- szabadság és a Békés megyei Népújság előfizetőinek a száma nőtt, ami Hursán Anna, Ferencz József né, Nyem- csok Mihályné és a többiek együttes jó munkájának köszönhető.

- Bencsik Imre a Tessedik Sámuel postai kézbesítő szocialista brigáddal és a Rózsa Ferenc hírlapkézbesítő brigáddal kapcsolatban megállapítja:

- Egy-két éve, amióta ilyen lelkesen és eredményesen dolgoznak, senki sem ment el a két brigádból, bár a hírlapkézbesítők a bérfejlesztésből kimaradtak. Még a lapok árának az emelése után is. De remélem, rájuk is gondolnak majd, hogy ne legyen fluktuáció.

- Mert amíg egy új kézbesítő megtanulja a tennivalókat, megismeri a körzetét, az bizony elég sokáig tart. Közben hibák fordulnak elő, amelyek kényelmetlenségeket, kellemetlenségeket, bajt okoznak a lakosságnak. A társadalmi ellenőrzés pedig talán sehol sem olyan széles körű, mint a postai ügyekben és azonnal kezdődik a reklamáció.

- Nos, mivel Szarvason ritkán fordul elő reklamáció, azért is kiváló a hivatal.


Pásztor Béla
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1978   <<   1979   >>   1980
Home
Delizsánsz.