A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1979_11_22_5p.txt

Csúcsidényre készül a posta

Év végén a szokásosnál is többen tartanak igényt a posta szolgáltatásaira. A megnövekedett forgalom nagyobb figyelmet kíván a postai dolgozóktói. Általában a csúcsforgalom idején mutatkozik meg, hogy kevés a postahivatal, s a meglevők is kicsik, és sok tekintetbten nem felelnek meg a kívánalmaknak. Szegeden, a Széchenyi téri posta földszinti helyiségei nehezen képesek befogadni a levelet, táviratot, értékküldeményt és csomagot küldő embereket. Hosszú a sor az ablakoknál, s ezért igen fárasztó a postai dolgozók munkája. Jóformán minden szót előre meg kell fontolni, hiszen aki a sorban   következik, az is siet. Többször felvetődött, hogyan lehetne enyhíteni a város központjában levő hivatal zsúfoltságát Nyilván oly módon is, ha több postahivatal épülne az új lakótelepeken és a peremkerületekben.

Ehhez azonban pénzre van szükség. Jóllehet, előbb vagy utóbb ezeken a helyeken is fejleszteni kell a postai hálózatot, de addig is elengedhetetlen a pontosabb, precízebb munka ahhoz, hogy javuljon a szolgáltatás színvonala. Nemcsak a küldemények felvétele komoly feladat, hanem a címek szerinti rendszerezés és a kézbesítés is. A Tarjánba érkező leveleken például gyakran csak az épületek számozását tüntetik fel, az utcanév és a házszám helyett. Szerencsére a kézbesítők többsége jól ismeri körzetét, hiszen régóta ott dolgozik. A küldemény ritkán „tévedhet" el. Ha mégis előfordul, az általában nemcsak a kézbesítőkön múlik. Reggelenként a körzetbe indulás előtt megmutatják egymásnak azokat a leveleket, amelyeken pontatlan vagy nem egyértelmű a címzés. Ennek is köszönhető, hogy a reklamáció csak néhány ezrelékét éri el a küldemények számának. Azt, hogy hány táviratot, üdvözlőlapot adnak fel naponta, meglehetősen nehéz kiszámítani. Az ünnepek, névnapok előtt ugrásszerűen nő a forgalom. Ez nem érheti felkészületlenül a postát. A táviratok például sokszor egy délután leforgása alatt váratlanul szaporodnak meg. Ezért úgy is fel lehet adni a dísztáviratokat, hogy csak a megjelölt napon kell továbbítani. A legtöbb időt ugyanis a kézbesítésre fordítják. Az üzenet továbbítása a távírón csak néhány percig tart. A postai szolgáltatások jelentős részét telefonon is meg lehet rendelni.
Naponta több ezren hívják fel a tudakozót, s csak nagyritkán kapnak téves számot. Ennek az az oka, hogy a tudakozó dolgozói a telefonszámok nagy részét fejből tudják, és a hibákat is könnyen megelőzhetik, ha megnézik a rendelkezésükre álló jegyzéket. Szegeden jelenleg 8200 közületi és magántelefon működik. További 6 ezer kérelmező várja, hogy megkapja a telefont. A besoroláskor sokat nyom a latban,hogy kinek mennyire van szüksége a foglalkozásához a készülékre. A távbeszélőhálózat bővítésével a posta igyekszik követni az új lakótelepek építkezéseit. Érthető, hogy az új készülékek is nagyrészt a házgyári lakásokba kerülnek. Nem ritkák az ikertelefonok, az ikresítés azonban nem akadályozhatja számottevően a távbeszélgetések zavartalanságát, hiszen csak olyan lakásokba lehet felszerelni ikerkészüléket, ahol havonta ötszáznál többször nem veszik fel a kagylót. A hálózat hibájából nemigen keletkezik zavar. A kábeleket nemrég fektették le, és a telefonközpont szintén újnak számít.

J. E.
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1978   <<   1979   >>   1980
Home
Delizsánsz.