Délmagyarország - dm_1985_05_31_7p.txt
Posta - üdülőknek
A postánál már megtették az intézkedéseket, hogy a nyáron az üdülőhelyeken és a forgalmas idegenforgalmi körzetekben zavartalan legyen a postai szolgáltatás. A vendégforgalomhoz igazodva alakítják az üdülőhelyi postahivatalok nyitvatartási idejét, s gondoskodnak arról, hogy a szokásosnál nagyobb legyen a hivatalok kínálat a különböző értékcikkekből, képeslapokból, s jóval több újság, folyóirat álljon az érdeklődők rendelkezésére.
- A korábbi évek jól bevált gyakorlata alapján 53 hivatalban bővítik a nyitvatartás idejét, főleg a hét végeken, e sok helyen hét közben is a szokásosnál tovább tartanak nyitva a posták, a legforgalmasabb üdülőhelyeken pedig időszakos nyári hivatalok nyílnak. A nemzetközi idegenforgalomban jelentős szerepet játszó üdülőközpontokban az idén is idegen nyelvet beszélő házigazdát, háziasszonyt alkalmaznak a postahivatalokban, akik a külföldieknek nyújtanak segítséget. A bővített nyitvatartáshoz megerősítik a postai személyzetet: számos helyen önként vállalkoznak többletmunkára a dolgozók, máshol a kevésbé forgalmas hivatalokból csoportosítanak át munkaerőt, s diákokat, nyugdíjasokat is alkalmaznak, főként hírlapárusításra és kézbesítésre.
- Aki hosszabb időt távol tölt otthonától, az idén is kérheti, hogy küldjék után az előfizetett újságjait! Ezt azonban legalább 6 nappal előbb kell - írásban vagy telefonon - bejelenteni a lakóhely szerinti postahivatalban. Az átirányítás legrödebb időtartama 6 nap, a leghosszabb 2 hónap. A posta vállalja, hogy az előfizetők napilapjaikat megjelenésük napján megkapják ideiglenes címükön, ám ehhez szükség van arra is, hogy az új címet pontosan jelöljék meg. Évente körülbelül 50 ezren élnek ezzel a lehetőséggel, a postának csaknem 500 ezer hírlapot kell átirányítania.
- A távbeszélő-szolgálat is felkészülten várja a nyári csúcsforgalmat; az üdülő körzetekben levő telefonközpontokban megerősítik a szolgálatot, s mindenhol biztosítják a nagyobb forgalom lebonyolításához szükséges műszaki és forgalmi személyzetet. Ezen a nyáron már - főként a Balaton partján - új műszaki létesítmények is kedvezően befolyásolják a telefonálási lehetőségeket. Már most érezteti hatását a dél-balatoni távbeszélőre - konstrukció, melynek során Siófokon kétezer előfizetői vonallal bővitült a crossbar központ kapacitása. Tabon a régi, kézi kezelésű központ helyett ezer vonalas új crossbar központot helyezték üzembe. Még az idén júniusban bekapcsolják Fonyódon 2 ezer előfizetői vonallal az új automat a központot, s ezzel egyidejűleg Balatonszentgyörgyön és Balatonmárián két kisebb központot. Az új beruházással ez a körzet is bekapcsolódik a belföldi és a nemzetközi távhívásba. A fonyódi központ üzembe állításával egyébként - Boglárlelle kivételével, ahol 1986-ban lép be az új központ - a teljes dél-balatoni partvidéken, egészen Balatonszentgyörgyig automatizált lesz a távbeszélő-szolgáltatást, s lehetővé válik a távhívás. A Balaton déli részén azzal is javulnak a telefonálási lehetőségek, hogy jó néhány nyilvános állomást is telepítenek, melyek közül 30 fülkéből külfölddel is lehet beszélni. Harkányban egy hatszáz vonalas crossbarközponttot adnak át két hónap múlva, s így ezen az üdülőterületen is könnyebben lehet majd telefonálni.