Petőfi Népe - pn_1985_12_10_61p.txt
Halló! Telefondoktor?
Újsághír: Budapest után az országban másodikként február 1-től Kecskeméten is megkezdi "rendelését" a telefondoktor. (Petőfi Népe, 1984. január 29.)
- A 082-es számot tárcsázva csaknem két éve hallhatjuk a kecskeméti telefondoktor tanácsait: hogyan öltözzünk, mit együnk hidegben-melegben, mit tegyen, aki étvágytalan, aki asztmás, vagy éppen gyógyszerfogyasztó gépkocsivezető. A szolgáltatás létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a vonal ma, ebben a pillanatban is él.
Időzített témák
- Kezdetben voltak a Garabonciások. ök kölcsönözték hangjukat a telefondoktornak. Jó ideje azonban ugyanazt a kellemes baritont hallhatjuk a kagylóból. Gazdája: a Vöröskereszt megyei titkára, Iglódi Miklós.
- Más is változott az indulás óta - mondja a "doktor úr". - Az előadások tartalmi összeállítását, szakmai felügyeletét a megyei kórház orvosaitól a KÖJÁL egészségnevelési osztálya vette át.
- Milyen szempontok alapján választják meg a témákat?
- Vannak állandó és időszaki aktualitások. Az előbbiekbe tartozott például a gyermeknevelésről vagy a dohányzás ártalmairól szóló előadás. Ezek bármikor elhangozhatnak. Nem mindegy viszont, mikor beszélünk a napszúrásról vagy az influenzajárványról. Ez utóbbit például tavaly télen a tervezettnél jóval korábban - logikusan: a járvány kitörése idején - tűztük "műsorra". Egyszerű volt a változtatás, az adás már tekercsen volt. Általában három-négy hétre előre dolgozunk. Természetesen: társadalmi munkában.
Két kis magnó
- A kecskeméti posta távbeszélő- központjában csillogó-villogó automataszerkezetek között lapul a két kopott kis magnó.
- Elfáradtak már a kétévi állandó használatban - mondja Temesvári Gyula csoportvezető, s ránéz a számlálóra -, a beindulás óta eddig a pillanatig összesen 187 870 hívás érkezett!
- Ennyi az egész "technikai bázis"?
- Ennyi. Hatezer forintot kaptunk a szegedi igazgatóságtól erre a célra. Többre nem telt belőle. Pedig ezek a magnók nemsokára fölmondják a szolgálatot, nem bírják a strapát. Egy stúdiómagnó lenne jó ... Ha a telefon- doktor hívásaiból befolyt összegnek legalább egy töredékét visz- szakapnánk a szegediektől, be tudnánk szerezni.
- Hogyan "működik" tulajdonképpen a telefondoktor?
- Egyszerre több előadást veszünk fel magnóra, melyekből hetente áttesszük a soron következőt egy "végtelenített" szalagra. Ezt hallhatják a 082-es számot hívók. Pillanatnyilag egyszerre négyen.
- Mi az oka annak, hogy a "doktor úr" néha nem veszi fel a kagylót és újra keli tárcsázni?
- A szalag folyamatosan forog, de az adás mindig csak elejétől hallható. Ha tehát eddig valaki nem sokkal a szöveg kezdete után emelte föl a telefont, valóban előfordulhatott, hogy - szabályszerűen: másfél perces csöngetés után - a központ elbontotta a vonalat, mielőtt a doktor újra kezdhette volna mondókáját. A közeljövőben ez megváltozik. A várakozás ideje alatt a telefonálók egy kellemes dallamot hallanak majd, s ami a legfontosabb: ezt a központ beszélgetésnek tekinti, és nem bont másfél perc után sem.
A folytatás: lelki elsősegély
- Már két évvel ezelőtt szóba került: jó lenne megszervezni a telefonos lelki elsősegély-szolgálatot is. Az említett cikkben erről Iglódi Miklós így nyilatkozott: "Sajnos, ennek megvalósításához még nincsenek meg a szükséges feltételek, érdemben csak akkor foglalkozhatunk a létrehozásával, ha a megyei kórház pszichiátriai osztálya megkezdi működését."
Nos, a szükséges feltétel heteken belül készen áll. Mint dr. Szűcs Attilának, a január 1-én nyíló pszichiátriai osztály vezető főorvosának szavaiból kiderült: elkészültek a lelki segélyszolgálat beindításának részletes tervei is. - Ezt a szolgáltatást - sok, hamarosan elkezdődő, illetve már működő felvilágosító, tanácsadó programunkkal együtt - a betegségmegelőzés fontos láncszemének tekintjük. Várhatóan a jövő év második felétől lehet hívni - egyelőre csak az esti, éjszakai órákban - a lelki tanácsadót.
- Miért csak fél év múlva? A háttérintézmény már megvan.
- Tanácsokat adni, mondjuk egy öngyilkosságra készülőnek - az országban működő telefonos segélyszolgálatok tapasztalatai szerint minden ötödik hívás ilyen! - rendkívül nagy felelősség. A tanácsadásban közreműködő - önként jelentkező - munkatársainkat tanfolyamon készítjük fel erre a hihetetlen szellemi megterhelést jelentő munkára. El kell érnünk azt is, hogy a hívás ingyenes legyen, s a vonal ne szakadjon-meg három perc után. Még nincs eldöntve, hogy a postaköltséget ki fedezi, de egészen biztos: a telefonszámla jóval olcsóbb, mint az öngyilkosságot megkísérlők kórházi intenzív ágyának fenntartása ...
- Kik működnek majd közre a tanácsadásban?
- Megfelelő empátiás - beleérző - készséggel rendelkező szakemberek és laikusok. Megjegyzem: az utóbbiak - pedagógusok, vöröskeresztes aktivisták - gyakran problémaérzékenyebbek, mint a pszichiáter vagy a pszichológus, aki hajlamos az esetet rögtön „skatulyázni”. Természetesen mindannyiukra kötelezően érvényes a Telefonszolgálatok Nemzetközi Szervezetének - az IFOTES-nek - a szabályzata, amely többek között abszolút titoktartást ír elő.
Szabó Klára