A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Békés Megyi Népújság - bmn_1986_01_23_169p.txt

Tanácskozás a távközlés fejlesztéséről

A Hazafias Népfront Közlekedési és Távközlési Albizottsága tegnap az új Krisztina központ épületében a távközlés 1986-90. évi fejlesztési céljairól tanácskozott. A posta vezető szakemberei elmondták, hogy jelenleg telefonellátottság szempontjából Európa országai között az utolsó helyek egyikét foglalja el Magyarország: 100 lakosra 14 telefon jut, bár az ország fejlettségi szintjének jelenleg a 22-es telefonsűrűség felelne meg.

- A posta 22 év alatt kapcsolt be annyi főállomást, amennyi nyilvántartott várakozó van. Különösen rossz a telefonok megoszlása: a mintegy másfél millió beszélőhelynek csaknem a fele a fővárosban van, s nyolcmillió vidéki lakosra jut a másik fele. Sok gondot okoz az is, hogy igen magas - 50 százalékos - a mellékállomások aránya, ez az arány az európai átlagban mindössze 30 százalék. Fokozza a nehézségeket, hogy a központoknak csaknem egyharmada elavult, korszerűtlen, s a kábelhálózat 20 százaléka elöregedett, alkalmatlan a nagy forgalom lebonyolítására. Jellemző még a krónikus lakástelefon-hiány, az országban átlagosan csak minden nyolcadik lakásra jut egy telefon.

- Évente több mint 12 millió táviratot adnak fel Magyarországon, s ezzel a világrangsor elején állunk, de a táviratfelvétel és -feldolgozás gépesítése nem megfelelő. A telexhálózat viszont teljesen automatikus, több mint 160 országot lehet közvetlenül elérni. A telex-előfizetők száma 10 700, a várakozók száma pedig meghaladja az ezret. A telexellátottság az európai átlag felére tehető. Az utóbbi években már jelentősen korszerűsödtek az adatátvitel lehetőségei hazánkban.

- A tanácskozáson megállapították: a vázolt gondok oka elsősorban abban keresendő, hogy hosszú időn át a távközlés fejlesztésére a népgazdaság beruházásainak mindössze 1-1,5 százalékát fordították, ugyanakkor a nemzetközi tapasztalatok szerint tartósan legalább 2-4 százalékot kell erre a célra fordítani, hogy a távközlés elmaradása ne váljon a többi népgazdasági ágazat fejlődésének gátjává. A számítások szerint igen jelentős károk keletkeznek a távközlési szolgáltatások elmaradottsága miatt, ez népgazdasági szinten évente mintegy 11-12 milliárd forintra tehető, ami jóval meghaladja a távközlés fejlesztésére fordítható éves beruházási kereteket.

- A VII. ötéves tervi távközlési fejlesztésekre több változat is készült. A merészebb, s egyben az Állami Tervbizottság által jóváhagyott fejlesztési elképzelések szerint összesen 405 ezer főállomást létesítenek; ebből mintegy 150 ezret az elavult központok pótlására fordítanak, s csak a fennmaradó rész szolgál kapacitásbővítésként. A tervek szerint 735 helységben automatizálják a telefonközpontokat, így megmarad a lehetőség arra, hogy 1995-ig teljesen befejeződjék az automatizálás. Mindezek ellenére még ilyen arányú fejlesztések mellett is tovább nőnek a kielégítetlen igények, a számítások szerint a várakozók száma a tervidőszak végére meghaladja a félmilliót.

- A VII. ötéves tervidőszakban folytatódik az elavult távíróközpontok felváltása korszerű elektronikus rendszerekkel, és sor kerül a legfontosabb telex- és adatállomási igények kielégítésére. Ez utóbbi fejlesztése különösen azért indokolt, mert az elektronizálás szélesebb körű elterjesztéséhez a számítástechnika hatékony alkalmazásához szükséges adatátviteli igények csak ott lesznek kielégítőek, ahol ehhez rendelkezésre áll a postai távközlési alaphálózat. Új szolgáltatásokat is bevezetnek, illetve meglevőt kiterjesztenek, így például a gyorstelexet és a távmásolást.

- A fejlesztői tervek megvalósításához körülbelül 40 milliárd forintra van szükség. Ez az összeg több forrásból tevődik össze, mindenekelőtt a postai fejlesztési pénzeszközökből és a költségvetési támogatásból.
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1985   <<   1986   >>   1987
dm_1986_01_02_3p
pn_1986_01_08_42p
pn_1986_01_13_71p
pn_1986_01_17_110p
pn_1986_01_23_143p
bmn_1986_01_23_169p
bmn_1986_01_23_173p

bmn_1986_02_01_2p
pn_1986_02_01_3p
pn_1986_02_01_7p
dn_1986_02_02_3p
pn_1986_02_11_64p
pn_1986_02_22_150p
bmn_1986_02_22_173p
pn_1986_02_27_186p
dm_1986_02_28_3p
pn_1986_02_28_194p

pn_1986_03_06_37p
bmn_1986_03_10_83p
pn_1986_03_24_165p
pn_1986_03_27_188p

pn_1986_04_03_24p
dm_1986_04_04_40p
dm_1986_04_08_1p
dm_1986_04_09_7p
pn_1986_04_10_67p
pn_1986_04_10_73p
pn_1986_04_11_79p
bmn_1986_04_14_108p
bmn_1986_04_16_119p
dm_1986_04_28_1p

pn_1986_05_05_23p
dm_1986_05_14_3p
pn_1986_05_17_109p
pn_1986_05_19_122p
pn_1986_05_24_163p
dn_1986_05_26_236p
dm_1986_05_29_8p
pn_1986_05_29_192p
bmn_1986_05_31_234p

pn_1986_06_04_18p
pn_1986_06_07_41p
dm_1986_06_14_97p
dm_1986_06_17_8p
bmn_1986_06_25_287p
pn_1986_06_30_194p
pn_1986_06_30_199p

pn_1986_07_10_71p
pn_1986_07_16_108p
bmn_1986_07_16_126p
pn_1986_07_31_208p
dm_1986_07_31_235p

dm_1986_08_02_22p
dm_1986_08_13_8p
pn_1986_08_18_128p
pn_1986_08_19_125p
dm_1986_09_20_3p
pn_1986_08_29_185p
pn_1986_08_29_192p

pn_1986_09_06_48p

dm_1986_10_02_13p
dm_1986_10_09_8p
dn_1986_10_09_77p
dm_1986_10_11_3p
dm_1986_10_25_1p
pn_1986_10_25_183p
dn_1986_10_25_226p
pn_1986_10_27_197p

pn_1986_11_05_37p
bmn_1986_11_07_53p
bmn_1986_11_13_95p
dn_1986_11_16_139p
pn_1986_11_27_190p
bmn_1986_11_27_204p
dm_1986_11_29_12p

bmn_1986_12_01_6p
pn_1986_12_06_49p
bmn_1986_12_08_59p
bmn_1986_12_18_139p
dm_1986_12_18_140p
dn_1986_12_18_156p
dm_1986_12_20_1p
pn_1986_12_24_184p
dm_1986_12_28_4p
pn_1986_12_28_197p
pn_1986_12_29_203p
pn_1986_12_30_213p

Home
Delizsánsz.