A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Dunántúli Napló - dn_1986_10_25_226.txt

Befejeződött az Országgyűlés őszi ülésszaka

A posta nem teheti meg, hogy csak a jövedelmező szolgáltatásokat tartja fenn

Brezniczky József felszólalása


         


Megyénkben az elmúlt években a postai szolgáltatások dinamikusan, érzékelhetően, de feszültségekkel is kísérve fejlődtek. A posta tevékenysége színvonalasabbá vált, a hivatali hálózat korszerűsítése általában megfelelt az igényeknek. A bevezetett új szolgáltatásokat a lakosság kedvezően fogadta. Az igények és a lehetőségek közötti ellentmondás a telefonkérdésben a legélesebb. Konfliktusok forrósa a kistelepüléseken gazdaságosan nem szervezhető postai szolgáltatás és a vasárnapi hírlapterjesztés is. Legnagyobb gondot a távbeszélő-szolgálat helyzete jelenti: A meglévő hálózat túlterhelt, a távbeszélő központok telítettsége igen magas. Ugyanakkor a nyilvántartott igénylők száma a városokban 2-2,5-szeresére, a községekben több mint a hatszorosára emelkedett.

- Az elmúlt tervidőszakban javult a távbeszélő-szolgáltatás, 322-vel nőtt a modern, crossbar, illetve elektronikus alközpontok száma, a mellékállomások kapicitása ezáltal 4453-mal emelkedett. Az országos távírórendszerben 39 helység közel 22 000 előfizetője vesz részt. A 100 lakosra jutó beszélőhelyek száma 5 év alatt 10,5-ről 12-re, Pécs városában 19-ről 23,5-re emelkedett. A központok kihasználtságának foka 78,4 százalékról 88,1 százalékra nőtt. A pécsi központok telítettsége 81,3 százalékról 96.7 százalékra emelkedett. Jelenleg a nyilvános állomások száma 788 darab. 94-gvel több mint 5 évvel ezelőtt volt.

- A fejlődés ellenére további fejlesztésre van szükség. A postának helyzetéből adódóan szolgáltatási kötelezettsége van, és nem teheti azt, hogy a gazdaságtalan szolgáltatásokat megszünteti és csak a jövedelmezőt biztosiba. Szerepe túlnő a vállalati érdeken, fontos népgazdasági tényező. Szerepéből adódik, hogy megkülönböztetett elbírálásban részesüljön.
Az elmúlt tervidőszakban költségvetési befizetése megközelítette a 17 milliárd forintot, ezzel szemben az állami költségvetés biztosította támogatás a befizetésnek csak a 23 százalékát érte el. Annak ellenére, hogy a mostani tervidőszakban ez az arány lényegesen iavul - 58 százalékra emelkedik -, továbbá a posta fejlesztési lehetősége a korábbinál nagyobb, nem tartom elegendőnek ezt a fejlesztési ütemet. Ezzel az ütemmel továbbra is magunk előtt toljuk a gondokat, a problémákat.

- Megfontolásra ajánlom azt is, hogy a vállalatok között eltérő szabályozásban és támogatásban részesüljön, esetleg nyereségéből kevesebb kerüljön elvonásra, amit kötelező jelleggel fejlesztésre fordíthatnának.

- A központi forrásokon kívül lényeges fejlesztési lehetőség a kötvényből, a tanácsi és vállalati alapátadásból származó bevétel is. Megyénkben 110 millió forint bevételt terveztek a kötvényekből, jelenleg a lejegyzett kötvények értéke 113 millió forint és még további vásárlásra lehet számítani. Ez ideig 3800 magán, és 180 vállalati kötvényt jegyeztek. Elkészült megyénkben is a VII. ötéves terv távbeszélő-fejlesztési programja.

- A pécsi komplex fejlesztési program az eredeti elképzelésekhez viszonyítva csökkentett műszaki tartalommal valósul meg. Pécs belvárosának rekonstrukciója folyamatban van. A rekonstrukciót és a tervszerű lakásgazdálkodást nehezíti egy minisztertanácsi rendelet, amely kimondja, hogy a tanács csak a tanács által kibocsátott kötvény tulajdonosa lehet. Az élet bonyolultabb problémákat vet fel, mint amit a jogalkotók előre láthattak. A történelmi városok rekonstrukciójánál tömegesen van szükség arra, hogy a lakosságot ideiglenesen vagy véglegesen új lakásba költöztessük. Nagy számban vannak olyanok, akik telefonnal rendelkeztek, most pedig csak 25 000 forint lefizetésével juthatnának telefonhoz. Az érintettek keresték a megoldás lehetőségét, de jelenleg a tanács anyagi lehetősége birtokában sem vállalhatja át a kötvényvásárlás terhét. Az a véleményem, hoqy a közösségi érdekből rugalmasabban kellene alkalmazni az említett előírást, a tanácsnak lehetőséget kellene biztosítani a lakossági kötvényvásárlásra is.

- Jelentős Siklós város, valamint Szigetvár és körzete automatizálási programja. A szigetvári program 4800 teljesen automatizált állomáskapacitással és 600 tranzit lehetőséggel, míg a siklósi végközpont telepítése kétszer 1000 állomáskapacitású mobil központtal valósul meg. Ezek a fejlesztések lényegesen javítják a megye távbeszélő-hálózatát.
De továbbra is gondot jelent a hálózat elavultsága, korszerűtlensége. Nagyon sok még a kézi kapcsolású központ. A vonalak igen túlterheltek, Mágocsról. Bikalról, Mecseknádasdról és Pécsváradról is körülményes a megyeszékhellyel kapcsolatot teremteni. Nehéz helyzetben vannak a gazdaságilag elmaradott települések. Az aprófalvakban délután négy óra után megáll az élet, a kapcsolatteremtés telefonon szinte lehetetlen annak ellenére, hogy minden községben van segélykérő készülék. Az elmúlt időszakban csak Vajszlón és társközségeiben 32 közérdekű felszólás hangzott el, amely nehéz és kiszolgóltatot helyzetükre vonatkozott. Választókörzetemben állandó téma a telefon. Sásdon és környékén ebben az évben fejezték be a crossbar-hálózat kiépítését, de a rendszer egyenlőre üzemképtelen, mert olyan nagymérvű az áthallás, hogy lehetetlen a beszélgetés. Ígéretet kaptam arra, hogy az év végére a telefon ezen a területen is üzemképes lesz.

- A pécsi komplex fejlesztési programnak része a vasasi társközpont létesítése. Ezen a területen működik a mecseki szénbánya, melynek üzemszerű működéséhez létfontosságú a gyors információáramlás. A jelenlegi rendszer nem elégíti ki a bánya igényét, nem teszi lehetővé a gyors és szakszerű intézkedést. A tervmódosításban szerepel a vasasi központ létesítése, de csak a tervidőszak végén indul a beruházás és a következő tervidőszakban fejeződne be. Megfontolásra ajánlom, vizsgálják felül a korábbi döntést és lehetőleg még ebben a tervidőszakban fejeződjön be a vasasi központ megépítése.

- Nehéz helyzetben vannak a Mohács városi és városkörnyéki települések lakói is. 1982-ig a város kézikapcsolású telefonközponttal rendelkezett, minimális kiépítettségi szinten. Az elmúlt tervidőszakban szerepelt egy elektronikus távhívásra alkalmas telefonközpont létesítése. A tervnek megfelelően megkezdődött a hálózat építése. A tervidőszeak végén azonban kiderült, hogy a tervezett telefonközpont nem valósul meg, mert a külföldi partner - politikai okokra hivatkozva - a központ eladását megtagadta. Az eredeti tervnek megfelelően haladt a kivitelezés, 35 millió forint értékű kábelfektetési és egyéb munkát végeztek el. Az eredeti terv tehát meghiúsult, annak megvalósítására a mostani tervidőszakban nincs lehetőség. Az elmúlt napokban döntés született arról, hogy a fejlesztés továbbra is indokolt, a megvalósítás azonban két ütemben lehetséges. Első ütemben egy 1000 állomáskapacitású távhívásos rendszer kerülne kivitelezésre, melynek anyagi terheit a tanács és a posta közösen viselné, majd a további ezres bővítéshez kérnék a lakosság segítségét is kötvények vásárlásával. Megnyugtató, hogy a fejlesztés végül is megvalósul. Azt kérjük, hogy a mohácsiak gondjának megoldásakor mutatott készség a posta vezetői részéről nyilvánuljon meg a többi megyei probléma megoldásában is.

- A másik kérdés, amit a felszólalásomban érinteni kívánok, a hírlapszolgálat. Az elmúlt tervidőszak utolsó évének kivételével - az áremelkedés ellenére - nem csökkent a hírlapok értékesített példánvszáma. A Dunántúli Napló előfizetőinek száma 9.5 százalékkal, a központi napilapoké valamivel kisebb mértékben növekedett. 1985-ben az egyenletes fejlődés megrekedt.

- Nem kívánom kétségbe vonni a napilapok vasárnapi megjelenése megszűnésének indokoltságát, de látni kell, hogy ez új feszültségek forrósává vált a községekben.

- Lehetőség lenne arra, hogy az országban vasárnap egyedül megjelenő vidéki lapnak - a Vasárnapi Dunántúli Naplónak a példányszámát növeljék. Jelenleg 46 500 példányban jelenik meg a Vasárnapi Dunántúli Napló és ebből 5000 példány hétfőn kerül terjesztésre. A példányszám növelésének egyedüli akadálya az, hogy nincs megoldva a terjesztése. Mindennapi életünkhöz hozzá tartozik a friss, naprakész informáltság, ami megítélésem szerint vasárnap sem nélkülözhető. Szívesen vesszük kézbe vasárnap is az újságot, nem beszélve arról, hogy ha az embernek egyáltalán akad szabadideje, az vasárnap fordul elő leginkább.

- Javasolom felülvizsgálni azt a korábbi döntést, miszerint vasárnap a lapok csak a városokban és a nagyobb településeken kerülnek terjesztésre. Azt belátom, hogy gazdaságtalan lenne minden településre vasárnap eljuttatni az újságot, különösen azért, mert a két országos lap megjelenési példányszáma korlátozott, de megvalósíthatónak tartanám, hogy a Vasárnapi Dunántúli Napló a jelenleginél több településen legyen kapható nemcsak megyénkben, hanem Dél-Dunántúlon is. Szívesen várunk akár délelőtt 10 óráig is a lapra, csak ne hétfőn kapjuk kézhez. A lapterjesztés nem lehet csak vállalati érdek, nem lehet két vállalat közti kapcsolat kérdése, az elsősorban lényeges politikai kérdés. Meg kell találni annak lehetőségét, ami megoldásra vezethet és a lakosság jogos igényét ez esetben is kielégíteni. Indokoltnak tartanám, hogy a posta oldja e tekintetben is merevségét, a szigorú központi irányítási gyakorlatát és regionális kérdésekben nagyobb önóllóságot biztosítson az igazgatóságoknak.


A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1985   <<   1986   >>   1987
dm_1986_01_02_3p
pn_1986_01_08_42p
pn_1986_01_13_71p
pn_1986_01_17_110p
pn_1986_01_23_143p
bmn_1986_01_23_169p
bmn_1986_01_23_173p

bmn_1986_02_01_2p
pn_1986_02_01_3p
pn_1986_02_01_7p
dn_1986_02_02_3p
pn_1986_02_11_64p
pn_1986_02_22_150p
bmn_1986_02_22_173p
pn_1986_02_27_186p
dm_1986_02_28_3p
pn_1986_02_28_194p

pn_1986_03_06_37p
bmn_1986_03_10_83p
pn_1986_03_24_165p
pn_1986_03_27_188p

pn_1986_04_03_24p
dm_1986_04_04_40p
dm_1986_04_08_1p
dm_1986_04_09_7p
pn_1986_04_10_67p
pn_1986_04_10_73p
pn_1986_04_11_79p
bmn_1986_04_14_108p
bmn_1986_04_16_119p
dm_1986_04_28_1p

pn_1986_05_05_23p
dm_1986_05_14_3p
pn_1986_05_17_109p
pn_1986_05_19_122p
pn_1986_05_24_163p
dn_1986_05_26_236p
dm_1986_05_29_8p
pn_1986_05_29_192p
bmn_1986_05_31_234p

pn_1986_06_04_18p
pn_1986_06_07_41p
dm_1986_06_14_97p
dm_1986_06_17_8p
bmn_1986_06_25_287p
pn_1986_06_30_194p
pn_1986_06_30_199p

pn_1986_07_10_71p
pn_1986_07_16_108p
bmn_1986_07_16_126p
pn_1986_07_31_208p
dm_1986_07_31_235p

dm_1986_08_02_22p
dm_1986_08_13_8p
pn_1986_08_18_128p
pn_1986_08_19_125p
dm_1986_09_20_3p
pn_1986_08_29_185p
pn_1986_08_29_192p

pn_1986_09_06_48p

dm_1986_10_02_13p
dm_1986_10_09_8p
dn_1986_10_09_77p
dm_1986_10_11_3p
dm_1986_10_25_1p
pn_1986_10_25_183p
dn_1986_10_25_226p
pn_1986_10_27_197p

pn_1986_11_05_37p
bmn_1986_11_07_53p
bmn_1986_11_13_95p
dn_1986_11_16_139p
pn_1986_11_27_190p
bmn_1986_11_27_204p
dm_1986_11_29_12p

bmn_1986_12_01_6p
pn_1986_12_06_49p
bmn_1986_12_08_59p
bmn_1986_12_18_139p
dm_1986_12_18_140p
dn_1986_12_18_156p
dm_1986_12_20_1p
pn_1986_12_24_184p
dm_1986_12_28_4p
pn_1986_12_28_197p
pn_1986_12_29_203p
pn_1986_12_30_213p

Home
Delizsánsz.