A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1970_02_25_5p.txt

Halló, központ?

Ki tudná megmondani, a városban hány gyárnak, hivatalnak, székháznak, klinikának van telefonközpontja, s a kedves - és nem kedves - hívó csak kapcsolásuk után beszélhet, kérhet, sürgethet, reklamálhat vagy csicsereghet? Van, aki kezét csókolommal kezdi, van aki mérgében olyanokat mond, hogy a telefonkagyló kiesik a központos kezéből. Hogy dolgoznak, szeretik-e foglalkozásukat? - ezt kérdeztük tőlük. Telefonon.

12-425

- Tessék, gyermekklinika! Kit tetszik keresni? Kovács Gyula, aki egyben a bejárat őrzője is, csodálkozik, hogy őt, a telefonost keresem, s megkérdezem tőle, amit kevesen kérdeznek, hogy sok-e a dolga? Felsorolással felel: fél 8-tól délután 5-6-ig az érdeklődő szülők hívnak orvost és nővért és mindenkit, este 7-től 12-ig pedig a gyermekorvosi ügyeletet csengetik. A központos 24 órát dolgozik, 24 órát szabad. Kovács Gyula 14 éve csinálja. - Mi a legnehezebb? - Hogy sok az ingerült, ideges ember, azonnal, de rögtön feleletet akarnak. Nekem pedig mindenkit ismerni kell a házban - nemcsak név, de telefonszám szerint is, hogy gyorsan kapcsolhassak. S ha nincs helyén az orvos, vagy ápolónő? Ki kell találnom, hogy a műtőben, a laborban, vagy a kórteremben keressem-e.. . - És szép ez a munka ? - Hát persze, szép is. Mert. . . mert amikor érzem, hogy egy kétségbeesett szülő van a vonalban, s azért sürget, már alig bír magával, hogy mi van a kicsivel, hát nekem kell pár jó szót mondani, s higgyék el, nem is esik nehezemre. A legtöbb örül ennek, hálás érte. Ha gorombák? Nyelek egyet, s azt mondom magamnak: nyugalom, neki biztos nagyobb baja, gondja lehet most, mint nekem.

13-200

- Tessék, városi tanács!
- Csakhogy megkaptam. Mindig foglaltat jelzett!
- Sajnos, sok a hívó, kérem.
Előadom, milyen ügyben .. . De máris közbevág a kedves női hang: bocsánat, tessék maradni egy pillanatig, hívnak megint. - Maradok a vonalban, míg újból hallózik, aztán még többször így járok. Igyekszem hát szűkre fogni kérdeznivalómat -, mert őt szidják, ha sokáig feltartom. - Szidják a központost enélkül is eleget. Ha városi vonalat keresnek bentről, s egy városi hívással összefutnak, a kinti hívó nem az automata központot gyalázza. Van önnek fogalma róla, milyen idegesek az emberek? Mondanom se kell, hogy a lakáshivatalt hívják legtöbben. Ott mindig foglaltak a vonalak. S ha szólok, hogy tessék várni, még megkaphatom a magamét. Akinek lakás gondja van, azt még meg tudom érteni, de aki azért udvariatlan, mert névtelenségben maradhat, míg én megtalálható "kinyomozható" vagyok, s így szívem szerint vissza se igen felelhetek ...,! - Király Andrásné, a városi tanács telefonközpontjának kezelője nem egyszuszra mondta ezt el. Mondatonként. Közben Járt a keze. kérdezett, felelt, köszönt és kapcsolt. Dolgozott. Tizenhat éve csinálja.

11-771

- Textilmüvek. Először a központot mutatja be Kovács Sándorné. Az igazat megvallva ezért hálás vagyok, Jegalább még egy szempontom adott: műszakilag is érteniük kell bizony egy, s máshoz a telefonközpontosoknak. Négyszázas központ, háromszáz mellékvonal - ez gyorsaságot követel, mintha 3-4 vonalat kezelnének. Azelőtt irattáros volt Kovács Sándorné, három éve telefonos, s ezt jobban is szereti. Ketten vannak a központban. Már ismerik az irodabelíeket, műhelyvezetőket, s ha a munkásokat nem is mind, azért csak megtalálnak mindenkit, akit telefonhoz kérnek. A munkakörülmények hasonlóak, a feladatok is. Most arra kérem a textilgyár központosát rólunk, telefonálókról szóljon. A  többiek is emlegettek már sok mindent modorunkról. Kovácsné szerint nála nem ilyen rossz az összkép: legtöbben szépen beszélünk, köszöntjük az ismeretlen, de korántsem személytelen központost. De.. . - Van. akinek mindenáron megkeresem a hívottat... Mert szépen beszélt velem, mert nem azt hiszi, hogy egy alkatrész vagyok csak a gépben, - Vannak szimpatikus és unszlmpatikus hangok? - Nem hangok. Hanghordozások. Ön eltűri, ha gorombán parancsolgatnak? Na, ugye. Én meg nem is tudom, kivel beszélek, enynyivel egyszerűbb az emberi kapcsolat. Higgye el, a szép beszéd, az udvariasság belőlünk is a legjobbat hozza ki.

- Köszönöm, hogy vállalta a telefonismerkedést.

- Akkor én is hadd kérjek valamit. írj a meg legyen szíves: nem könnyű munka ez. Nem ücsörgés. Próbálják az embereket megérteni. Én is ezt szeretném. Nem lehet visszaperelni.

P. Szőke Mária

A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1969   <<   1970   >>   1971
Home
Delizsánsz.