Petőfi Népe - pn_1992_01_28_265p.txt
MIÉRT ÉN FIZESSEK, HA MÁS TELEFONÁL? (II.)
Nagy összegű számlák beszédes ügyfelek
Most Gyenes Gézán, a Távközlési Vállalat megyei üzemének vezetőjén a sor, válaszoljon a tegnapi cikkünkben közzétett, részben általa már korábban is ismert, esetenként nem hétköznapi ügyekben feltett kérdésekre.
- Mi az ön véleménye a magas számlákról?
- Ami most általánosítható: az utolsó számlákon másfél hónap forgalmi díjait közöljük alapdíjat csak januárra számoltunk -, így azok jelezhetnek a korábbinál nagyobb összeget - mondja Gyenes Géza. - De nem lehet, hogy mindenkinél mi tévedjünk. Elképzelhető, hogy telefonálás közben az illető nem érzékeli az idő múlását, vagy a készüléket más is használja, a tulajdonos tudta nélkül.
- Vagyis olyan idegen, aki lopja a másik telefonját?
- Én most a családon belüli használatra gondoltam, de az utóbbi is elképzelhető. Bár ezt is nehéz úgy csinálni huzamosabban, hogy azt ne vegyék észre.
- Itt vitatkozom, mert a vezetékszekrények nincsenek zárva, másrészt a tulajdonos esetleg csak a számlájából veszi észre az illetéktelen használatot. Ha pedig rajtacsípi a vonaláról telefonálót, akkor is tehetetlen. Az is előfordul, hogy távközlési dolgozóknak adják ki magukat az illetők.
- Utóbbi a cég jó hírnevének is árt, egyébként nem is engedélyezett. A magánvonalakat csak javításkor, ellenőrzéskor lehet a szerelőknek használni, az pedig nem kerül pénzbe. A tápfejek védelme valóban nem megoldott, itt adósságunk van. Egységes, jól zárható szekrényekbe kellene őket elhelyezni.
- És a saját számláló, az miért nem hiteles?
- Azért, mert azt otthon - ahogy bekapcsolták - ki is lehet iktatni. Akkor lenne hiteles, ha - mint néhány ilyen típus van külföldön - regisztrálná a kikapcsolást, a kiszerelést, az áramszünetet, tehát biztosítaná, hogy csak azon keresztül lehet telefonálni. Ez ma nincs így. A tájékozódáshoz azonban mindenképp hasznos.
- így derült ki, hogy az egyik ügyfélnél akkor is pörgött a számláló, amikor még nem is vette fel a kagylót a hívott fél. Meg jelezte, hogy díjkedvezményes időszakban is teljes árat számláz a gép. Hogyan lehetséges ez ?
- Az első esetben műszaki hiba volt. Kivizsgáltuk, és jóváírtuk a többletet. A kedvezményes időszakokra automatikusan vált a központ. A konténeres központ használatakor volt egy meghibásodás, de ott inkább kevesebbet számlázott.
- Nem lehet, hogy most fordított a helyzet?
- Nemrég szereltünk föl egy igen korszerű mérőórát, és van tartalék is. Kizárt, hogy az meghibásodjon.
- Mégis, most, amikor az eddigi átalánydíjas szolgáltatásoknál - víz, központi fűtés - egyre inkább fontos a saját mérés, itt is kellene valamit tenni.
- Az ellenőrzéshez valóban kevés, összesen 2-3 készülékünk van, kellene vagy ötven. Az új fejlesztésű központ viszont képes lesz arra, hogy rögzítsen minden adatot, időpontot, a hívott fél számát, beszélgetési időt. S az adatokat külön díjért kiadjuk, valamint egy évig megőrizzük.
- Lopni, persze, akkor is lehet a vonalat. . .
- Ennek valószínűsége igen kicsi lenne egy biztonságos egyéni számláló, illetőleg a hívásokhoz a szám mellett használatos kód alkalmazásával.
- Ez a jövő, a jelen: volt egy 120 ezres számlájuk - egyéni előfizetőnek .. .
- Korrigáltunk, adatrögzítési hiba volt.
- Ha egyszer rossz a számlálás, többször is lehet. . .
- A számlálás jó, az automatát lefotózzák a leolvasáskor. Géprevitelkor történhetett a hiba ...
- És a keceli panaszok? Amióta Kecskemét belépett, azóta gondok vannak.
- Az automatikus számlálás továbbra is helyben történik, csak a kezelésben, számlatovábbításban történt változás. Nekünk más természetű gyanúnk van, amit természetesen ellenőrizni kell.
- Ha nem az automatával, akkor a kézi kapcsolásoknál, azok nyilvántartásánál?
- Utána kell nézni, s akkor tudok erről, és még néhány konkrét ügyről részletesebben nyilatkozni. Akkor viszont megteszem.
Váczi Tamás