A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1991_09_27_6p.txt

A főfelügyelet nem tárgyal

Feszültség az új telefonbesorolás körül

Január óta érvényes az új telefonsorolási rend (a kormány 121991.1.18. számú rendelete). Elkészültek az új listák, de maguk a távközlési vezetők sem elégedettek a mostani helyzettel, amely több feszültségforrást is rejteget.

- A várakozók többsége még tavasszal "megkapta a beosztását," és nem kis értetlenséget szült a sok alacsony sorszám. A hirtelen örömre azonban csak keveseknek volt oka: mint az utólagos magyarázatból kiderült, a besorolást "tápegységenként" kellett (volna) érteni, vagyis a biztató első helyezés csak annyit jelentett, hogy a várakozó egy viszonylag szűk körben - lépcsőház, utcaszakasz első a telefonra áhítozók között.

- De feszültség "magasabb körökben" is indukálódott. Lipp István, a Magyar Távközlési Vállalat kereskedelmi igazgatója a "Telefontos" című lap számára arról nyilatkozott, hogy a kormányrendelet megalkotása előtt elmaradt az egyeztetés, nem kérték ki a MATÁV véleményét. Az feltétlenül indokoltnak látszott, hogy kormányszinten igyekezzenek megoldani a feszült helyzetet, amely a kóros telefonhiány miatt már régen országos méreteket öltött. A probléma túlnőtt a vállalati kereteken.

- Arról sem szabad megfeledkezni, hogy eleve nem létezik "jó elosztás," mert a kimaradók mindig fölsorakoztatnak olyan érveket, amelyek semmivel sem kevésbé jogosak, mint a kiválasztottak indokai.

- Eddig egy 1975-ben született vezérigazgatói utasítás volt az elosztás alapja. A fontossági sorrend így szólt: nyilvános készülékek, közületi és magánelőfizetők. Ezeken belül még léteztek kiemelt csoportok, kategóriák (például a közületek között is akadtak közületebbek," mint az egészségügy, vagy az országos hatáskörű szervek). A magánszemélyek csoportjában hat alcsoportot választottak szét.

- A távközlési vezetők kötvénykibocsátással próbáltak enyhíteni a gondokon, de ez csak részleges megoldást hozhatott. Országos közvélemény-kutatással térképezték fel azokat az igényeket, amelyek az új liosztás alapjai lehettek volna. Végeredményként a várakozási idő és a munkakör kombinációjaként működő besorolási rendszert dolgoztak ki, és elképzeléseiket megismertették felettes minisztériumukkal is.

- Az akkori - 1989-es - távközlési törvénytervezetbe be is építették ezeket a javaslatokat, megoldás mégsem született. Az 1991. januári kormányrendeletet  viszont már konzultáció nélkül fogalmazták meg, ráadásul ellentmondások, tisztázatlan, félreérthető, kellőképpen nem kifejtett részletek zavarják á végrehajtást.

- A fő szabály most is az igénylés beérkezésének ideje. Az egészségügy, államhatalom, államigazgatás, közbiztonság ezután is előnyt élvez. Ugyancsak kedvezőbb helyzetben marad a közület, a kötvényes, pénzes fejlesztés. Az üzemvezető szubjektív lehetősége és jogköre pedig csökkent a korábbiakhoz képest.

- Dr. Juhász József megbízott osztályvezető arról beszélt, hogy a rendelet nyilvánosságra hozatala után a távközlési vállalat azonnal egyeztető tárgyalást kért a Posta és Távközlési Főfelügyelettel, de a találkozó nem jött létre. így aztán a pontatlanságok miatt előfordulhat, hogy a felügyelet másképp értelmezi a rendeletet, mint a MATÁV.

- A rendelet "nagyvonalúságára" jó példa, hogy az életvédelmet közvetlenül szolgáló szervezetek közül csak néhányat nevez meg, majd a felsorolást "satöbbivel" zárja le. Emellett olyan szabványra, előírásra is hivatkozik, ami ma még nem létezik.

NY. P.
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
1990   <<   1991   >>   1992
pn_1991_01_17_120p
pn_1991_01_29_199p
tavirat_1991_01_30

bmn_1991_02_06_46p
pn_1991_02_08_63p
pn_1991_02_11_88p
pn_1991_02_13_106p
pn_1991_02_14_109p
pn_1991_02_14_112p
pn_1991_02_16_140p
pn_1991_02_19_152p
pn_1991_02_20_164p
ht_1991_02_22_6p
pn_1991_02_22_191p

pn_1991_03_06_54p
dm_1991_03_13_130p
ht_1991_03_22_5p
pn_1991_03_22_178p
pn_1991_03_27_230p
pn_1991_03_28_238p
ht_1991_03_29_1p

pn_1991_04_12_96p
pn_1991_04_15_112p
bmn_1991_04_19_189p

bmn_1991_05_08_60p
pn_1991_05_11_92p
dm_1991_05_14_1p
pn_1991_05_14_106p
pn_1991_05_16_128p
pn_1991_05_24_208p
pn_1991_05_30_256p

pn_1991_06_01_5p
pn_1991_06_06_49p
ht_1991_06_07_5p
dm_1991_06_07_7p
pn_1991_06_11_98p
dm_1991_06_12_2p
ht_1991_06_14_1p
pn_1991_06_18_155p
ht_1991_06_21_1p
pn_1991_06_22_195p
pn_1991_06_22_208p

pn_1991_07_02_19p
pn_1991_07_05_50p
pn_1991_07_06_51p
pn_1991_07_11_96p
ht_1991_07_12_6p
ht_1991_07_19_5p
dm_1991_07_19_12p
pn_1991_07_23_187p
pn_1991_07_26_220p
pn_1991_07_29_240p

ht_1991_08_02_8p
pn_1991_08_05_33p
pn_1991_08_06_47p
pn_1991_08_08_62p
dm_1991_08_13_9p
pn_1991_08_13_103p
dm_1991_08_15_12p
ht_1991_08_16_5p
pn_1991_08_18_149p
pn_1991_08_23_183p
pn_1991_08_24_195p
dm_1991_08_26_3p
pn_1991_08_28_225p

pn_1991_09_09_61p
pn_1991_09_11_91p
pn_1991_09_12_97p
pn_1991_09_14_117p
bmn_1991_09_14_129p
pn_1991_09_18_155p
pn_1991_09_19_167p
pn_1991_09_21_185p
dm_1991_09_25_13p
pn_1991_09_25_227p
dm_1991_09_27_6p
dm_1991_09_30_11p
pn_1991_09_30_271p

pn_1991_10_01_3p
dm_1991_10_02_3p
pn_1991_10_03_26p
bmn_1991_10_04_29p
pn_1991_10_04_45p
dm_1991_10_08_1p
dm_1991_10_16_7p
bmn_1991_10_27_260p

dm_1991_11_01_7p
pn_1991_11_03_129p
pn_1991_11_04_30p
pn_1991_11_05_40p
pn_1991_11_07_61p
bmn_1991_11_07_69p
pn_1991_11_11_98p
pn_1991_11_13_127p
pn_1991_11_14_144p
pn_1991_11_19_192p
pn_1991_11_21_205p
pn_1991_11_21_211p
pn_1991_11_22_218p
pn_1991_11_28_286p
ht_1991_11_29_1p
pn_1991_11_29_289p

pn_1991_12_04_29p
pn_1991_12_05_41p
pn_1991_12_05_43p
pn_1991_12_06_49p
pn_1991_12_06_51p
pn_1991_12_10_87p
dm_1991_12_12_5p
pn_1991_12_12_110p
pn_1991_12_12_111p
pn_1991_12_16_145p
pn_1991_12_17_160p
pn_1991_12_19_188p














Home
Delizsánsz.