Halasi Újság - 1993_07_22
MATÁV - és holnap is táv...?
Évek óta mást se hallottunk, csak azt, hogy éveket, évtizedeket kell várni egy telefonra. Nincs a Postának pénze, nem tud fejleszteni, nem tudja a modern berendezéseket megvenni, egyszóval nem marad más, csak a várakozás.
Miközben a külföldi filmekben sorra azt láttuk, hogy a legeldugottabb hegyi falvakban, vagy egy préri kellős közepén álló kalyibában is csak leakasztják a falról az ilyen-olyan készülékeket - s nincs senki elzárva a világtól. Mi a mai helyzet? Köztudomású, a Posta részekre szakadt, a telefonügyekkel ma már a MATÁV foglalkozik.
Megkerestük a kiskunhalasi kirendeltség vezetőjét, Daday Zoltánt, azt tudakolva, milyen a mai telefon-ügy.
- Van egy pár gond, ami időről időre visszatér a panaszosoknál: az, hogy mint ahogy a kabarétréfa is feldolgozta, sok az áthallás, mikor többen vanak együtt egy-egy vonalban. A másik "örökzöld", a téves, vagy annak vélt számlázás. A panaszok azzal nem szüntek meg, hogy a MATÁV kezébe került a telefonhálózat. Mit tudnak ellene tenni, illetve mi ennek az oka?
- A kábel áthallás adhat valóban arra okot, hogy valaki feltételezze, hogy a másik beszélgetés az ő számláján jelentkezik. De azt itt meg kell mondanom, abból, hogy egy beszéd áthallatszik, nem lesz téves a számlázás. Tudniillik ez a crossbar rendszerű központ, amivel még dolgozunk, bár elektromechanikus, technikailag a múlté, mindent legalább kétszer azonosít, kétszer vizsgál. Ha az ágon megkapja a jelzést, az egyik vizsgáló berendezés rámegy, és nézi honnan megy a hívás. A következő meg azt fogja nézni, hogy van-e hurok. 0lyan, hogy mind a két szál érintkezzen, olyan nincs. Ebben az esetben a második vizsgalat az elsőt kizárja. Tehát plusz számlázás nem jöhet létre.
- Az a konkrét eset, hogy valaki, arra való hivatkozással, hogy nem is volt itthon, mégis magasabb számlát kapott, miből adódhat?
- Volt nekünk is ilyen bejelentésünk, volt egy néhány vizsgálatunk is. Műszaki hibát egyetlen egy esetben sem találtunk. Olyat hamarabb, hogy illetéktelen - lakáson belül, vagy kívül - hozzáfért a vonalhoz, de olyat is találtunk, hogy a végén mégiscsak kiderült, hogy családtag használta a vonalat, ami a magas számlát indokolta. A téves számlázás esete szinte kizárható. Van ugyanis olyan készülékünk, amelyet az illető vonalra kapcsolva regisztrálható a hívás, az, hogy az hova szólt és meddig tartott, így bemérhető a tényleges fogyasztás.
- A telefonmizéria ma is kardinális kérdés: az, hogy lesz, nem lesz, mikor lesz. Ebben bekövetkezhet-e változás a jövőben?
- Folyamatban van egy befektetési társaság létrehozása, külföldi tőke bevonásával. Szándéknyilatkozat szinten már aláírásra került. Most a második félévben konkretizálódnak a dolgok. Ebbe Félegyháza, Halas és Kalocsa lesz benne. Ha ez összejön, akkor durván két év alatt megoldódnak a telefongondok.
- Ez akkor hány előfizetőnek jelent megoldást?
- A hiánygazdálkodásból kínálatiba tudunk átmenni. Tehát megoldódnak a telefongondok: aki kér, kap.
- Addig azonban, mint Ön mondta, két év eltelik. Ám manapság sorra jönnek létre a vállalkozások, melyeknek elengedhetetlenül szükségük volna telefonra. Erre gondoltak-e?
- Igen. ezért szervezte a MATÁV azt az akciót, hogy a polgármesteri hivatal bevonásával kívánjuk megoldani a vállalkozók ez irányú gondját.
- Hogyan?
- A polgármesteri hivatalban április harmincig kellett jeleznie minden vállalkozónak az igényét. A 120 ezer forint befizetése ellenében egyfajta soronkívüliséget biztosítunk a számukra.
- Megvan-e ehhez a fedezet, illetve a kapacitásunk, azaz a központ lehetősége.
- Ez aránylag kisméretű fejlesztéssel, szinte "lukfoldozással" megoldható. De a polgármesteri hivatalon keresztül mégis rentábilisan tudjuk megoldani. Ugyanis, ha ott ceruza vastagságú kábelt fektetünk le, az nyilván többe kerül, mintha ugyanarra a helyre egy csukló vastagságút helyezünk. Na csak ennek, mármint, hogy a vastagabb kerüljön a földbe, az igény oldalánál is jelentkeznie kell. Ezért volt az akciónk, hogy meglegyen a kívánati oldal. Amit persze a továbbiakban is fel tudunk használni. Ezekkel a bekötésekkel ugyanis nem terheljük le végképp ezeket a vonalakat, lesz még hely!
- Azzal, hogy ezek a vállalkozók befizették az összeget, vajon a korábban említett két évnél hamarabb jutnak készülékhez?
- Még az idén megkapják! Ebből, az általuk befizetett összegből a konténert már felállítottuk, az áramellátás már bennevan, a központ egy része becsomagolva, ládában, de itt van, a többi részét hamarosan hozza a Siemens, s ez a cég a nyár végén már szerel is. Utána mehet a bekapcsolás. Úgy vállaltuk, hogy október 30-ig ezeket az állomásokat mind bekötjük. Ezt a határidőt tartjuk is!
- A korábban beadott igénylések ezzel háttérbe szorulnak?
- Akiknek eddig kielégítetlen, vagy áthelyezési kérelemmel ellátott beadványuk volt, a nyomvonal irányában ezzel a telepítéssel együtt megkapják a készüléküket. Ezek a megrendelők július végén, augusztus elején fognak kapni egy költségvállaló nyilatkozatot, melyet, ha teljesítenek, pár hónapon belül készülékhez jutnak. Az áthelyezést kérők - új számon - "visszakapják" a készüléküket.
- Apropó számok! A múlt év decemberében jelent meg az új telefonkönyv. Nem tartom valószínűnek, hogy akkor még nem tudták, néhány hónapon belül egy hármast is a szám elé kell rakni. Hogyhogy "nem gondolkoztak előre"?
- Ezt csak a nyomdai csúszások sorozatával tudom magyarázni, mert tavaly áprilisban adtuk le a listát, és akkor még nevetséges lett volna a számokat hármassal közölni. De a terv az, hogy ezentúl nem öt-hét évenként jelentetik meg a telefonkönyveket, hanem évente. De itt szeretném megkérni a tulajdonosokat, hogy amennyiben a számukban, vagy a kért elnevezésükben változásuk van, jelezzék a 09-en, mert ott a számítógépes bázisba bekerülve, a tudakozón keresztül bárki megérdeklödheti a változást. Ez mindkét félnek, a hívónak és a hívottnak is egyaránt érdeke.
- Ha már itt tartunk, miért kellett a tudakozót Kecskemétre "költöztetni".
- Azt tudni kell, hogy a megyében mi voltunk az utolsók, akik "bementünk". Addig, amíg itt volt, a helyi kisasszonyok arra is tudtak felvilágosítást adni, hogy tetszik tudni, ott a templom mellett, a Jani bácsiék háza utáni sárga épület számát kérem, ez most valóban megszűnt. Viszont előny, amit itt nem tudtunk produkálni, hogy egy pesti vagy szegedi számot Kecskeméten bármikor meg tudnak mondani. Főleg így, a számítógépes rendszerrel.
- Arról van szó, hogy igen nagy arányú lesz a fejlesztés. Ez nem megy az utcai telefonfülkék rovására? Vagy azok számát is bővíteni igyekeznek?
- Azokat még szaporítjuk. Szeretnénk bevezetni minél több modern, korszerű készüléket, például a telefonkártya rendszerűeket. Természetesen a "hagyományos", pénzesek mellett.
- A telefonkártya nagy előrelépés lenne, már csak azért is, hogy ismeretes a sorozatos telefonfeltörés, telefonrongálás ténye. Ezek ellen hogyan tudnak védekezni?
- Egyre több páncélozott készülékkel, melyet hiába próbálnak feltörni, illetve a jövő, a kártyás készüléké. Ez annyiból is jó, hogy pontosan akkora összeget "emel le" a kártyáról, amekkora a lefolytatott beszélgetés díja. Míg az érmét bedobva nem kapható vissza, mondjuk, egy rövid bejelentkezés után a fentmaradó összeg. Tehát elmondható, hogy a MATÁV fejlesztése a holnapnak dolgozik.
Forgách Éva