A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Halasi Újság - 1993_07_22

MATÁV - és holnap is táv...?

         

Évek óta mást se hallottunk, csak azt, hogy éveket, évtizedeket kell várni egy telefonra. Nincs a Postának pénze, nem tud fejleszteni, nem tudja a modern berendezéseket megvenni, egyszóval nem marad más, csak a várakozás.

Miközben a külföldi filmekben sorra azt láttuk, hogy a legeldugottabb hegyi falvakban, vagy egy préri kellős közepén álló kalyibában is csak leakasztják a falról az ilyen-olyan készülékeket - s nincs senki elzárva a világtól. Mi a mai helyzet? Köztudomású, a Posta részekre szakadt, a telefonügyekkel ma már a MATÁV foglalkozik.

Megkerestük a kiskunhalasi kirendeltség vezetőjét, Daday Zoltánt, azt tudakolva, milyen a mai telefon-ügy.

- Van egy pár gond, ami időről időre visszatér a panaszosoknál: az, hogy mint ahogy a kabarétréfa is feldolgozta, sok az áthallás, mikor többen vanak együtt egy-egy vonalban. A másik "örökzöld", a téves, vagy annak vélt számlázás. A panaszok azzal nem szüntek meg, hogy a MATÁV kezébe került a telefonhálózat. Mit tudnak ellene tenni, illetve mi ennek az oka?

- A kábel áthallás adhat valóban arra okot, hogy valaki feltételezze, hogy a másik beszélgetés az ő számláján jelentkezik. De azt itt meg kell mondanom, abból, hogy egy beszéd áthallatszik, nem lesz téves a számlázás. Tudniillik ez a crossbar rendszerű központ, amivel még dolgozunk, bár elektromechanikus, technikailag a múlté, mindent legalább kétszer azonosít, kétszer vizsgál. Ha az ágon megkapja a jelzést, az egyik vizsgáló berendezés rámegy, és nézi honnan megy a hívás. A következő meg azt fogja nézni, hogy van-e hurok. 0lyan, hogy mind a két szál érintkezzen, olyan nincs. Ebben az esetben a második vizsgalat az elsőt kizárja. Tehát plusz számlázás nem jöhet létre.

- Az a konkrét eset, hogy valaki, arra való hivatkozással, hogy nem is volt itthon, mégis magasabb számlát kapott, miből adódhat?

- Volt nekünk is ilyen bejelentésünk, volt egy néhány vizsgálatunk is. Műszaki hibát egyetlen egy esetben sem találtunk. Olyat hamarabb, hogy illetéktelen - lakáson belül, vagy kívül - hozzáfért a vonalhoz, de olyat is találtunk, hogy a végén mégiscsak kiderült, hogy családtag használta a vonalat, ami a magas számlát indokolta. A téves számlázás esete szinte kizárható. Van ugyanis olyan készülékünk, amelyet az illető vonalra kapcsolva regisztrálható a hívás, az, hogy az hova szólt és meddig tartott, így bemérhető a tényleges fogyasztás.

- A telefonmizéria ma is kardinális kérdés: az, hogy lesz, nem lesz, mikor lesz. Ebben bekövetkezhet-e változás a jövőben?

- Folyamatban van egy befektetési társaság létrehozása, külföldi tőke bevonásával. Szándéknyilatkozat szinten már aláírásra került. Most a második félévben konkretizálódnak a dolgok. Ebbe Félegyháza, Halas és Kalocsa lesz benne. Ha ez összejön, akkor durván két év alatt megoldódnak a telefongondok.

- Ez akkor hány előfizetőnek jelent megoldást?

- A hiánygazdálkodásból kínálatiba tudunk átmenni. Tehát megoldódnak a telefongondok: aki kér, kap.

- Addig azonban, mint Ön mondta, két év eltelik. Ám manapság sorra jönnek létre a vállalkozások, melyeknek elengedhetetlenül szükségük volna telefonra. Erre gondoltak-e?

- Igen. ezért szervezte a MATÁV azt az akciót, hogy a polgármesteri hivatal bevonásával kívánjuk megoldani a vállalkozók ez irányú gondját.

- Hogyan?

- A polgármesteri hivatalban április harmincig kellett jeleznie minden vállalkozónak az igényét. A 120 ezer forint befizetése ellenében egyfajta soronkívüliséget biztosítunk a számukra.

- Megvan-e ehhez a fedezet, illetve a kapacitásunk, azaz a központ lehetősége.

- Ez aránylag kisméretű fejlesztéssel, szinte "lukfoldozással" megoldható. De a polgármesteri hivatalon keresztül mégis rentábilisan tudjuk megoldani. Ugyanis, ha ott ceruza vastagságú kábelt fektetünk le, az nyilván többe kerül, mintha ugyanarra a helyre egy csukló vastagságút helyezünk. Na csak ennek, mármint, hogy a vastagabb kerüljön a földbe, az igény oldalánál is jelentkeznie kell. Ezért volt az akciónk, hogy meglegyen a kívánati oldal. Amit persze a továbbiakban is fel tudunk használni. Ezekkel a bekötésekkel ugyanis nem terheljük le végképp ezeket a vonalakat, lesz még hely!

- Azzal, hogy ezek a vállalkozók befizették az összeget, vajon a korábban említett két évnél hamarabb jutnak készülékhez?

- Még az idén megkapják! Ebből, az általuk befizetett összegből a konténert már felállítottuk, az áramellátás már bennevan, a központ egy része becsomagolva, ládában, de itt van, a többi részét hamarosan hozza a Siemens, s ez a cég a nyár végén már szerel is. Utána mehet a bekapcsolás. Úgy vállaltuk, hogy október 30-ig ezeket az állomásokat mind bekötjük. Ezt a határidőt tartjuk is!

- A korábban beadott igénylések ezzel háttérbe szorulnak?

- Akiknek eddig kielégítetlen, vagy áthelyezési kérelemmel ellátott beadványuk volt, a nyomvonal irányában ezzel a telepítéssel együtt megkapják a készüléküket. Ezek a megrendelők július végén, augusztus elején fognak kapni egy költségvállaló nyilatkozatot, melyet, ha teljesítenek, pár hónapon belül készülékhez jutnak. Az áthelyezést kérők - új számon - "visszakapják" a készüléküket.

- Apropó számok! A múlt év decemberében jelent meg az új telefonkönyv. Nem tartom valószínűnek, hogy akkor még nem tudták, néhány hónapon belül egy hármast is a szám elé kell rakni. Hogyhogy "nem gondolkoztak előre"?

- Ezt csak a nyomdai csúszások sorozatával tudom magyarázni, mert tavaly áprilisban adtuk le a listát, és akkor még nevetséges lett volna a számokat hármassal közölni. De a terv az, hogy ezentúl nem öt-hét évenként jelentetik meg a telefonkönyveket, hanem évente. De itt szeretném megkérni a tulajdonosokat, hogy amennyiben a számukban, vagy a kért elnevezésükben változásuk van, jelezzék a 09-en, mert ott a számítógépes bázisba bekerülve, a tudakozón keresztül bárki megérdeklödheti a változást. Ez mindkét félnek, a hívónak és a hívottnak is egyaránt érdeke.

- Ha már itt tartunk, miért kellett a tudakozót Kecskemétre "költöztetni".

- Azt tudni kell, hogy a megyében mi voltunk az utolsók, akik "bementünk". Addig, amíg itt volt, a helyi kisasszonyok arra is tudtak felvilágosítást adni, hogy tetszik tudni, ott a templom mellett, a Jani bácsiék háza utáni sárga épület számát kérem, ez most valóban megszűnt. Viszont előny, amit itt nem tudtunk produkálni, hogy egy pesti vagy szegedi számot Kecskeméten bármikor meg tudnak mondani. Főleg így, a számítógépes rendszerrel.

- Arról van szó, hogy igen nagy arányú lesz a fejlesztés. Ez nem megy az utcai telefonfülkék rovására? Vagy azok számát is bővíteni igyekeznek?

- Azokat még szaporítjuk. Szeretnénk bevezetni minél több modern, korszerű készüléket, például a telefonkártya rendszerűeket. Természetesen a "hagyományos", pénzesek mellett.

- A telefonkártya nagy előrelépés lenne, már csak azért is, hogy ismeretes a sorozatos telefonfeltörés, telefonrongálás ténye. Ezek ellen hogyan tudnak védekezni?

-    Egyre több páncélozott készülékkel, melyet hiába próbálnak feltörni, illetve a jövő, a kártyás készüléké. Ez annyiból is jó, hogy pontosan akkora összeget "emel le" a kártyáról, amekkora a lefolytatott beszélgetés díja. Míg az érmét bedobva nem kapható vissza, mondjuk, egy rövid bejelentkezés után a fentmaradó összeg. Tehát elmondható, hogy a MATÁV fejlesztése a holnapnak dolgozik.

Forgách Éva

























A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
Home
Delizsánsz.
1992   <<   1993   >>   1994
pn_1993_01_06_47p
pn_1993_01_13_111p
pn_1993_01_13_116p
pn_1993_01_14_127p
ht_1993_01_15_4p
pn_1993_01_18_165p
pn_1993_01_19_180p
bmn_1993_01_19_205p
pn_1993_01_20_185p
pn_1993_01_21_195p
ht_1993_01_22_4p
pn_1993_01_26_252p
pn_1993_01_28_265p
dm_1993_01_29_4p
pn_1993_01_29_278p

bmn_1993_02_05_79p
bmn_1993_02_06_81p
pn_1993_02_09_85p
bmn_1993_02_17_197p
dm_1993_02_18_5p
pn_1993_02_18_189p
pn_1993_02_22_219p
pn_1993_02_24_247p
dm_1993_02_26_6p

pn_1993_03_01_115p
pn_1993_03_02_15p
pn_1993_03_02_20p
pn_1993_03_06_63p
bmn_1993_03_15_173p
pn_1993_03_23_230p
pn_1993_03_24_233p
pn_1993_03_25_254p
pn_1993_03_26_268p
pn_1993_03_27_273p
pn_1993_03_30_297p
pn_1993_03_30_299p
pn_1993_03_31_315p
1993_03_sde
1993_03_gratulalunk

pn_1993_04_01_7p
ht_1993_04_02_1p
pn_1993_04_03_40p
pn_1993_04_05_42p
dm_1993_04_06_3p
pn_1993_04_14_129p
pn_1993_04_14_133p
ht_1993_04_16_3p
pn_1993_04_19_177p
pn_1993_04_19_179p
pn_1993_04_21_211p
pn_1993_04_27_276p
pn_1993_04_28_283p
bmn_1993_04_28_343p

dm_1993_05_04_1p
pn_1993_05_04_13p
pn_1993_05_05_27p
pn_1993_05_06_46p
dm_1993_05_10_6p
pn_1993_05_13_119p
pn_1993_05_13_122p
pn_1993_05_14_125p
pn_1993_05_19_179p
pn_1993_05_20_187p
pn_1993_05_29_283p
pn_1993_05_29_296p

pn_1993_06_01_1p
dm_1993_06_07_91p
dm_1993_06_17_7p
pn_1993_06_22_217p
pn_1993_06_22_219p
pn_1993_06_26_267p

pn_1993_07_01_1p
pn_1993_07_08_75p
ht_1993_07_11_5p
pn_1993_07_15_145p
ht_1993_07_16_1p
bmn_1993_07_19_233p
pn_1993_07_20_199p
dm_1993_07_21_9p
pn_1993_07_21_209p
bmn_1993_07_21_257p
1993_07_22_matav
pn_1993_07_24_241p
pn_1993_07_27_271p

pn_1993_08_05_39p
pn_1993_08_07_63p
pn_1993_08_11_99p
pn_1993_08_13_121p
pn_1993_09_13_132p
pn_1993_09_15_151p
pn_1993_09_16_163p
bmn_1993_09_16_210p
pn_1993_09_18_182p
pn_1993_08_19_181p
pn_1993_09_27_272p
pn_1993_09_28_285p
ht_1993_09_29_9p
pn_1993_09_29_293p
pn_1993_09_30_303p
pn_1993_09_30_305p
pn_1993_09_30_311p

pn_1993_10_01_12p
pn_1993_10_04_37p
pn_1993_10_06_55p
dm_1993_10_07_12p
bmn_1993_10_11_033p
pn_1993_10_12_122p
ht_1993_10_13_4p
pn_1993_10_14_141p
pn_1993_10_19_193p
dm_1993_10_21_307p
dm_1993_10_26_8p
pn_1993_10_26_259p
pn_1993_10_27_271p
pn_1993_10_29_296p

pn_1993_11_02_13p
bmn_1993_11_02_23p
pn_1993_11_03_36p
pn_1993_11_08_82p
pn_1993_11_09_93p
pn_1993_11_10_111p
pn_1993_11_11_128p
ht_1993_11_17_3p
pn_1993_11_17_183p
pn_1993_11_17_187p
bmn_1993_11_17_228p
dm_1993_11_19_19p
pn_1993_11_20_223p
pn_1993_11_23_250p
bmn_1993_11_24_327p
pn_1993_11_24_257p
pn_1993_11_25_275p
pn_1993_11_26_283p
pn_1993_11_26_296p

pn_1993_12_01_7p
pn_1993_12_03_27p
pn_1993_12_06_59p
bmn_1993_12_07_81p
pn_1993_12_09_93p
pn_1993_12_10_106p
pn_1993_12_10_107p
pn_1993_12_11_118p
pn_1993_12_14_152p
pn_1993_12_15_163p
pn_1993_12_16_169p
1993_12_19_elkelt
pn_1993_12_20_207p
dm_1993_12_22_9p
pn_1993_12_22_242p
pn_1993_12_23_245p
pn_1993_12_23_249p
pn_1993_12_24_255p
pn_1993_12_29_295p
pn_1993_12_29_299p