Petőfi Népe - pn_1993_04_19_179p.txt
EGYRE TÖBB PANASZ
Izsáki telefonszámlák
Túlszámláz-e a Matáv?
Avagy: többet fizetünk-e annál, mint amennyit valóban telefonálunk? Az örök tém a kapcsán izsáki tudósítónk kért interjút Gyenes Gézától, a Matáv Rt. megyei üzemvezetőjétől, mivel Izsákon is egyre több a panasz.
- A tarifaemelés óta valóban ugrásszerűen megnőtt a reklamációk száma - mondja Gyenes Géza. Pedig ugyanazok a berendezések működnek most is, mint korábban. Nem is ezekkel van probléma. Az olcsóbb díjszabás idején kialakult telefonálási szokásainkon kellene változtatni. Tapasztalati tény, hogy hosszan beszélgetnek az emberek, közben nem érzékelik reálisan az idő múlását. A költségekkel sincsenek tisztában, sokan nem tudják, mit jelentenek a díjövek. A harmadik díjöves hívás például percenként huszonöt forintba kerül.
- Önök megfelelő módon tájékoztatják ügyfeleiket ezekről a tudnivalókról?
- Igen. A számlákkal együtt szoktuk tájékoztatóinkat kiküldeni. De hogy ezeket mennyire olvassák el, arra jó példa a telefonkönyvbónok esete. Aki ezt megőrizte, ingyen jut új telefonkönyvhöz. A reklamációknál most kiderült, hogy sok ügyfelünk olvasatlanul kidobta ezeket. Vélhetően így, járnak a többi tájékoztatóink is. Így aztán aligha tudják sokan, hogy az első díjöv a saját körzetet, a második a megyén belüli, a harmadik a megyén kívüli hazai hívásokat jelenti.
- Kevesebb vitára adna okot, ha az előfizetők részletes számlát kapnának beszélgetéseikről...
- Sajnos, a területünkön lévő korszerűtlen központok erre nem adnak lehetőséget. Az új központoknál - a négyessel kezdődő állomások kapcsolódnak ide - lehetőség van a helyi, belföldi és nemzetközi hívásokat megosztva számlázni és a hívott számokról is részletezést tudunk adni kérésre. Dolgozunk azon, hogy a többi központnál is legyen erre mód.
- Az előfizetők kezében semmi bizonyítási lehetőség nincs. Hiába szereltet fel számlálót, annak állását önök nem fogadják el. Nem lenne megnyugtatóbb mindkét fél számára egy korrekt kontroll lehetősége?
- Tökéletesen egyetértek, de a jelenlegi berendezésekkel ennyit tudunk nyújtani. Minden bejelentést kivizsgálunk, s ha bármilyen hibát találunk, orvosoljuk a panaszt. Sajnos, az ügyfél által felszereltetett számláló adatait valóban nem tudjuk elfogadni, mivel azt bármikor kikapcsolhatják, nullázhatják. Léteznek berendezések, melyekkel korrekten lehet ellenőrizni, de a borsos áruk miatt sehol nem terjedtek el.
- Mennyire pontosak a mostani számlálóik, nem mutathatnak többet a valóságosnál? Közismert, hogy vannak vonallopások is, amikor illetéktelenek hozzáférnek valahol a vonalhoz.
- A számlálónk egyféleképpen romolhat el - veszi át a szót Szabó László üzemvezető-helyettes - úgy, ha nem számol. Tehát ezek hibájából kizárt a túlszám lázás. Vonallopások ritkán, de előfordulhatnak - folytatja Gyenes Géza - , de illetéktelenek csak erőszakos módon férhetnek a vonalakhoz. Csak ez miatt nem lehet valakinek állandóan magas a számlája.
- Évente mennyi a számlareklamációjuk?
- Tavaly mintegy kétezer eset fordult elő, ami kevesebb ügyet takar, mivel ebben a fellebbezések is benne vannak. Ha úgy vesszük, hogy a megyében közel 60 ezer állomás van, akkor nem rossz az arány, bár mint említettem, az utóbbi időben megnőtt a reklamációk száma. Igazán nyugodtak persze akkor lennénk, ha egy vitás ügyünk sem volna.
Tetézi Lajos