Petőfi Népe - pn_1993_01_20_185p.txt
ŐRÖKET A NYILVÁNOS FÜLKÉKHEZ?
Kártyás telefonok
Bizonyára valamennyiükkel előfordult már, hogy egy nyilvános telefonfülkéből sikertelen hívás után bosszúsan távoztak. Halason nem szokatlan dolog a szétvert készülékek, a letépett kézibeszélők, a kilopott mikrofonok, s hallgatók látványa. A nyilvános telefonok állapotáról kérdeztük Daday Zoltánt, a Matáv halasi üzemegységének vezetőjét.
- A városban negyvennyolc, a vonzáskörzetünkhöz tartozó tizennégy községben pedig összesen hatvanöt telefonfülkét üzemeltetünk. Legnagyobb problémánk, hogy a rongálásból adódó kár sajnos tetemes. Ma is - pedig még csak kora délután van - már öt meghibásodást jelentettek, s ebből három került vandálok keze közé. Ez azonban naponként változó. A kisebb jellegű, pár száz forintos hibákat, melyekben a készülék csak ideiglenesen válik használhatatlanná, nem is jelentjük. - A tényleges rongálás esetében az elkövetőt leggyakrabban a pénzhez jutás motiválja. Szétver egy telefont csak azért, hogy kilopja a benne lévő aprót. Az ebből adódó tényleges pénzkár egyötöde a javítási költségeknek.
- A telefonfülkék üzemeltetése ezek szerint ráfizetéses. Mit tesznek védekezésképpen ?
- Úgy fogalmaznék, hogy a nyilvános telefonokat szolgáltatásként fogjuk fel, amelyre az embereknek szükségük van. Kimondottan ráfizetést ugyan nem jelentenek, tény azonban, hogy az ezekben a készülékekben fellépő hibákból adódó kiadás háromnegyed része a rongálásból keletkezik. Próbálunk olyan készülékeket telepíteni, ahol a persely külön páncélkazettában van. így az anyagi haszonszerzésből rongálok számát talán csökkenthetjük. Egyre több fülkét látunk el riasztóberendezéssel is.
- A komolyabb károk esetében rendőrségi feljelentést tesznek. A bűncselekmények számának növekedésével az évek során emelkednek-e a "telefonvandálok"?
- Az esetek száma ugyan nőtt, de a belőle adódó pénzösszeg a masszívabb készülékek üzembe helyezésével szerencsére nem. Remélem, hogy az idénre tervezett tizenöt kártyás telefon beszerelése tovább csökkenti az effektiven ellopott összegeket. Érdekes adat - magyarázatát nem ismerjük -, hogy az elmúlt két évben a januári rongálások száma kiugróan magas, négyszeres volt az év többi hónapjához képest. Bízom benne, hogy az idén ez nem ismétlődik meg. A fülkéket hetente többször - a kisebb forgalmú, perifériákra esőket valamennyivel ritkábban - ürítjük, s igyekszünk minél kevesebb pénzt tartani bennük.
- Sokszor életmentő lehet egy- egy telefonkészülék. Mennyi időn belül javítják meg a nyilvános telefonokat?
- A hibaelhárítások kilencven százaléka 24 órán belül, legtöbbször még aznap megtörténik. Sajnos azonban nem ritka eset, hogy még aznap újra elromlik, jóllehet tőlünk távol álló okokból. A lakosoknak ilyenkor úgy tűnhet, hogy a Matáv ül a babérjain, s napokig nem jön ki javítani. Biztosan volt néhány esetünk, amikor hibatorlódás miatt a szerelők csak másnap érkeztek meg, de nem ez a jellemző. Tavaly sok olyan bejelentés is volt, amikor a műszerész a helyszínen működési hibát nem észlelt, a telefon mégsem üzemelt. Ez esetekben a panasz okát a halasi és kecskeméti központ túlterheltsége okozta. Bízom abban, hogy a közeljövő technikai fejlesztései (kártyás telefonok, korszerű riasztóberendezések, esetleges új központ) normalizálják majd a város telefonhelyzetét. Addig nem tehetünk mást, mint a lakosság türelmét kérjük. A telefonok nem vandáloknak készülnek, s nem tudunk minden készülék mellé őrt állítani.
Sz. Huber Helga