Halasi Tükör - ht_1994_06_29_5p.txt
Új távbeszélő központ az Eötvös utcában
A MATÁV RT. 1994. májusától új,
kényelmi szolgáltatásban kívánta előfizetőit részesíteni. Ebben a szolgáltatási körben azonban egyelőre Kiskunhalason a új telefonkönyv adatait figyelembe véve és kombinálva a telefonkönyv megjelenése és a jelen idő közben létesült újabb előfizetői állomások, mintegy 550-600 készüléktulajdonos részesülhet. Ezek az előfizetői állomások, mind egy korszerű digitális telefonközponthoz csatlakoznak. A más, a korában létesült előfizetői állomások az ún. crossbár központ szolgáltatását viselik és jelenleg ebbe a rendszerbe nem kapcsolhatók, így a DIGIFON által nyújtott előnyök részükre nem biztosíthatók. De melyek is ezek az új nevek, melyek a szolgáltatások, erről tájékoztatott bennünket Daday Zoltán, a Kiskunhalasi Távközlési Üzemegység vezetője.
- Mely állomások kapcsolódhatnak be a DIGIFON szolgáltatásba? Egyáltalán mit takar ez a szó, hogy "digitális"
telefonközpont?
- A digitális telefonközpontok valójában nagy teljesítményű számítógépek, így rendelkeznek annak minden hasznos tulajdonságával: a másodperc tört része alatt biztosítják a vonalat a telefonáláshoz. A legritkábban tévednek. Memóriájukban tárolják az adatokat, amely a pontos telefonszámla elkészítését nagyban megkönnyíti. Az idetartozó és 423-as számmal kezdődő telefonszámokon nyilvántartott előfizetők, kérésre hozzájuthatnak olyan hívási, számlaadatokhoz részletesen, vagy teljes egészében, távolsági, vagy éppen nemzetközi sexhívások feltüntetésére, melyek a számlatulajdonost anyagilag erősen érinthetik. Ám ez csak egy kis része annak a lehetőségnek, melyek a telefonközpont vezérlő számítógépén még futtathatók, melyek a telefonálást az előfizető részére eredményesebbé, egyszerűbbé és kényelmesebbé tehetik. Ezeket a szolgáltatásokat nevezzük összefoglaló néven DIGIFON szolgáltatásoknak.
- Melyek ezek a lehetőségek és mit nyújtanak?
- Röviden: A DIGIFON szolgáltatást használó előfizető megakadályozhatja, (letilthatja), hogy bizonyos irányokba kimenő hívásokat kezdeményezzenek telefonjáról. Ezt a híváskorlátozást maga az előfizető biztosíthatja, maga programozhatja be saját készülékén, mégpedig a hívószám mellé rendelt egyéni jelszó beiktatásával.
- Mit remél a MATÁV ettől a szolgáltatástól?
- A reklamációk és számlapanaszok csökkenését, így a minőségi munka további javulását, az illetéktelen vonalhasználat korlátozását, illetve megszűnésével az előfizetőink biztonságát, hogy számlájukon csak azok a tételek szerepelhetnek majd, amelyeket maguk programoztak, amely hívásokat valóban maguk kezdeményeztek. E szolgáltatás megrendelésekor a megrendelési díjat csak a megrendeléskor számítjuk fel. Megfizetésével korlátlan ideig használhatja a szolgáltatást és magába foglalja az előfizető kérésére végzett későbbi esetleges törlést is. Az igénybevételi díjat havonta számlázzuk ki, külön rovaton, és a beszélgetések díjával együtt kell kiegyenlíteni.
- Megtudhatnánk néhány reménykeltő adatot a várható telefonigények kielégítésével kapcsolatosan?
- A telefonhálózat fejlesztésére kiírt pályázatot az izraeli BEZEQ és a MATÁV nyerte meg. Az új név alatt EMITEL (Első Magyar Izraeli Telefon) komoly két cég biztosítja a határidőket. Az izraeli cég a BEZEQ adja a tőkét, és a Matáv a maga gyakorlatát és tudását a kivitelezésben. Így lesz lehetséges, hogy 1995 végére Kiskunhalason megszűnik létezni a Posta udvaron álló 3 konténerállomás és a Eötvös utcában létesült új Matáv Székházban teljesen új és a legkorszerűbb technikát megvalósító távbeszélőközpont ad majd lehetőséget a halasi igények teljes
kielégítésére.
- Ez csak a már régen benyújtott igényekre vonatkozik?
- Nem! A lehetőségek most adva vannak. Halas lakóin, igénylőin múlik, milyen vastag legyen az a kábel, melyet beépítünk. Ezért az előre tervezhetőségért kérjük, hogy akik telefonra tartanak igényt, rövid időn belül adják be kérésüket, s mi azokat a régiekkel egyidőben bíráljuk el, s minden igénylőt kiértesítünk a várható befizetésekről, egy hónapi időt hagyva a döntésre, tudják-e vállalni a megszabott összeg befizetését, vagy elállnak
igényüktől.
- A DIGIFON szolgáltatás megrendelésével hová fordulhatnak az előfizetők?
- A Távközlési Fenntartási Üzemegység Díjelszámolás, 6401 Kiskunhalas Pf. 157. Bethlen Gábor tér 6.
H. J.