Délmagyarország - dm_1990_01_23_5p.txt
Kötvény helyett részvény?
Az a furcsa 1072-es...
Akinek nincs még telefonja, az azért bosszankodik, akinek van, az meg azért. Sok esetben ugyanis képtelen használni, hiszen a vonalak túlterheltek, a mainál jóval kisebb forgalomra készültek. Telefonügyben nem lehet igazságot tenni. Némi kis remény a fejlődésre most mégis megcsillant: január 1-jén ugyanis az egykori Magyar Posta "osztódással szaporodott", s többek között önálló Magyar Távközlési Vállalatot szabtak ki az egykori mamutcégből. Miért volt erre szükség? - kérdeztük Vojnár Lászlótól, a Magyar Távközlési Vállalat szegedi igazgatóságának vezetőjétől:
- A szétválást éppen a távközlés érdeke indokolta. Eddig a posta nyereségének kilencven százalékát ez az ágazat termelte, ugyanakkor ebből a haszonból el kellett tartani más, veszteséges tevékenységet is. Most letörölték a táblát, mindenki tiszta lappal indul, megszűnik a keresztfinanszírozás, aminek eredményeként Európa legkevésbé fejlett távközlési hálózatát vallhatjuk magunkénak.
- Mit nyer ezen az állampolgár?
- Reményeink szerint, idővel fejlettebb telefonhálózatot.
- Hallhatnánk az új vállalat terveiről?
- Kezdjük azzal, hogy decemberben a Parlament felszámolta a postai monopóliumokat. Ezután bárki részt vállalhat a távközlés fejlesztésében, üzemeltetésében. Egyelőre azonban a hatalmas tőkeigény miatt nem számolhatunk konkurenciával.
- És a külföldi töke megjelenésével?
- Az minden bizonnyal átrendezi majd a képet. Most közel húsz világcég érdeklődik a magyar távközlési hálózat fejlesztése iránt. Júliustól részvénytársasággá alakulunk, s akkor már szabad lesz az út a tőkebeáramlás előtt. A válásnak éppen ez volt a lényege: világos pénzügyi képet kapni, hogy vállalkozni lehessen. A cél, hogy az ezredfordulóra felzárkózzunk az európai színvonalhoz.
- Mit kell mindezért tenni?
- Tízéves programot dolgoztunk ki, aminek az a lényege, hogy a már meglévő hálózatot is át kell formálni. A ma már elavultnak számító hazai központokat digitális rendszerűre akarjuk cserélni. Közben újabb bővítésekkel növelni az állomások számát.
- Miből futja majd erre?
- Úgy számolunk, hogy a fejlesztés felét a vállalat állja. Bízunk abban, hogy állami támogatás is segíti majd ezt a programot, hiszen több statisztika kering arról, hogy a vállalkozói világban milliós hasznok maradnak el a fejletlen távközlési hálózat miatt.
- Világszínvonalú telefonunk lesz majd, de a lakosság meg tudja-e fizetni mindezt?
- A mai árakon hatalmas kereslet van telefonra. Most is tízezer szegedi igénylőt tartunk számon, annak ellenére, hogy az elmúlt években több mint 12 ezer kötvényes telefont kötöttünk be. Az igények folyamatosan újratermelődnek.
- A lakosság pénzére is számítanak terveik valóra váltásához?
- Mindenképpen, de a régi kötvényes forma ma már elavult. Helyette részvényeket szeretnénk kiadni, de ez még csak terv.
- Lehet-e differenciálni az igényeket? Elképzelhető, hogy egy nyugdíjas segélykérő telefonnal is beérné, mig a vállalkozóknak telefaxra is szüksége lehet otthon ...
- A mai technika nem teszi lehetővé, hogy a szolgáltatások között differenciáljunk. Bízunk benne, hogy az új rendszerben ezt megtehetjük. A fejlesztés azonban roppant költséges, egy telefonvonal már ma is százezer forintba kerül a cégnek.
- Természetesen szóba került az is, hogy az évek óta reménytelenül telefonra várók miben bízhatnak. Úgy hírlik, új elosztást, besorolási szisztémát dolgoznak ki a minisztériumban. Nos, ma még egy „1072-nek" becézett utasítás alapján osztják el a meglévő néhány vonalat. Elsősorban az orvosok és kisiparosok élveznek előnyt. A jövőben viszont változik az alapelv. Ma még nem tudni pontosan, hogyan. A legjobb megoldás természetesen az lenne, ha a telefon is lekerülhetne végre a hiánycikkek listájáról.
- Néhány éven belül legfeljebb minőségi változást ígérhetünk. Két-három év alatt nem lehet egy országot ellátni telefonnal. De bízunk benne, hogy hosszabb távon sikerül. Az sem utolsó, hogy a távközlési vállalat a jövőben igyekszik jobban tájékoztatni a sorban állókat. Ha úgy tetszik, ezután sokkal jobban keressük majd az ügyfelek kegyeit.
Igy legyen!
R. G.