A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Halasi Tükör - ht_1990_01_19_3p.txt

200 éves a halasi postaállomás

Nagy Szeder István a Városi Könyvtárban a közelmúltban nagysikerű előadást tartott a Halasi Postaállomás történetéről.

- Az első postaállomás Halason a postamester lakhelye volt, de a delizsánc járat nem ott állt meg, hanem a kocsmánál, amely a Tanácsháza sarkánál volt a mai Hősök terén.

Az első postamester Péter Ferenc volt, aki a Posta utca és a Nagykút utca sarkán (ma Szilády Áron utca) lakott, a jelenlegi Faipari Szövetkezet helyén. A postaállomásnak két kijárata volt, az egyik a mai Szilády Áron utcára, a másik a Posta utcára nyílt.

Az 1700-as években Halas utolsó postája még Buda volt, majd a királyi posta 1749-ben Buda-Szeged-Temesvár között személyszállítással kapcsolatos postajáratot indított. Ekkor Halas utolsó postája Félegyháza lett. II. József császár, Katalin orosz cárnővel szövetségben a török ellen háborút viselve a hadviselés céljából 1789-ben Buda-Pétervárad között is megindította a delizsáncnak nevezett postakocsi járatot, amely Budáról Pest-Soroksár-Lacháza-Kunszentmiklós-Szabadszállás-Izsák-Vadkert érintésével jött Halasra és innen tovább Mélykút-Szabadka-Pétervárad-Vonovice érintésével Zimonyig közlekedett. (Zimony ma Belgrád egyik külvárosa.) Oldalági csatlakozás volt Eszékre, Zomborba, Komlóra, illetve Horvátországba.


         


A Buda-Zimonyi postajárat vasárnap és csütörtökön délután 4 órakor indult. Ugyanez a járat visszafelé Budára hétfőn és pénteken érkezett. A postakocsi vontatására minden állomáson, tehát Halason is, később pedig Pirtón is a csárdánál a lakosok kötelesek voltak csekély díjazásért 4-6 lovat állandóan készenlétben tartani. A városi tanács, hogy a lakosokat e teher alól mentesítse, megegyezett a postamesterrel, hogy a várostól keletre nem messze eső ún. postakert és a nyugatra eső postakaszáló használata fejében állítsa ki maga a szükséges előfogatokat.

A rossz közbiztonság mitatt 1811-ben a postakocsi kíséretére két fegyveres lovast állított a város a kerületek költségén. 1865. május 2-án Bogár Imre, a híres betyár lelőtte a bakról a kocsit kísérő katonát, a postakocsinak azonban sikerült elmenekülnie.

Pest-Szeged között 1854-ben indult meg a vasúti közlekedés és emiatt a postakocsi járat megszünt. Helyette Kistelek, Majsa, Halas, Mélykút, Baja irányába indult hetente kétszer postakocsi. 1856. április havától Kisszállás, Kecel, Vadkert felé is indult Halasról postakocsi járat. Ekkor a halasi posta előlépett. Elosztó postahivatallá lett és Szekér Sándor, az új postamester postaigazgató címet kapott.

1832. december 5-én helyezték üzembe a Budapest-Szabadka és Kiskőrös-Kalocsa közötti vasútvonalat és a postakocsi járat Halason teljesen megszünt.

Levélhordót 1853-ban állított először a postamester. Az első levélgyűjtő szekrényt 1886-ban a Fő utcában állították fel. (Ma Köztársaság utca.)

A városi távbeszélőhálózatot 1909. elején állították fel, mindössze 6 előfizetővel.

Lévay Kálmán
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
Home
1989   <<   1990   >>   1991
pn_1990_01_10_66p
ht_1990_01_12_4p
pn_1990_01_12_76p
bmn_1990_01_13_90p
pn_1990_01_15_98p
pn_1990_01_16_104p
pn_1990_01_17_118p
ht_1990_01_19_1p
ht_1990_01_19_3p
dm_1990_01_23_5p
ht_1990_01_26_1p
1990_01_postatorveny
1990_01_prospektus

pn_1990_02_01_3p
ht_1990_02_02_4p
pn_1990_02_02_14p
bmn_1990_02_03_25p

dm_1990_03_13_4p
dm_1990_03_19_140p
pn_1990_03_21_141p
dm_1990_03_23_4p
pn_1990_03_24_186p
pn_1990_03_26_199p
pn_1990_03_28_215p

pn_1990_04_23_154p
bmn_1990_04_26_177p
dm_1990_04_28_1p

pn_1990_05_05_32p
dm_1990_05_07_1p
pn_1990_05_07_43p
pn_1990_05_11_238p
pn_1990_05_12_95p
dm_1990_05_17_1p
pn_1990_05_17_127p
dm_1990_05_18_1p
bmn_1990_05_18_129p
pn_1990_05_19_141p
dm_1990_05_21_4p

pn_1990_06_07_55p
pn_1990_06_08_64p
bmn_1990_06_16_129p
pn_1990_06_16_135p
pn_1990_06_18_143p
pn_1990_06_22_170p
pn_1990_06_25_194p
dm_1990_06_27_12p
pn_1990_06_29_230p

bmn_1990_07_05_30p
dm_1990_07_06_72p
pn_1990_07_19_142p
ht_1990_07_20_4p
pn_1990_07_24_178p
ht_1990_07_27_2p
pn_1990_07_27_197p
dm_1990_07_28_4p

pn_1990_08_07_47p
pn_1990_08_15_108p
dm_1990_08_20_10p
pn_1990_08_24_195p
dm_1990_08_30_294p
pn_1990_08_31_234p
dm_1990_08_31_314p

pn_1990_09_01_3p
dm_1990_09_07_2p
ht_1990_09_07_6p
pn_1990_09_07_48p
pn_1990_09_10_71p
pn_1990_09_11_91p
pn_1990_09_12_92p
1990_10_19_torzsgarda
pn_1990_09_19_143p
bmn_1990_09_19_147p
bmn_1990_09_24_235p
ht_1990_09_28_2p
1990_09_3_eves_prog

pn_1990_10_03_19p
pn_1990_10_17_180p
pn_1990_10_27_206p

pn_1990_11_02_12p
pn_1990_11_03_23p
bmn_1990_11_06_49p
dm_1990_11_10_1p
pn_1990_11_14_106p
pn_1990_11_14_108p
ht_1990_11_16_2p
dm_1990_11_20_2p
pn_1990_11_20_157p
pn_1990_11_21_168p
pn_1990_11_23_188p
bmn_1990_11_23_190p
pn_1990_11_24_200p
pn_1990_11_26_205p
pn_1990_11_28_217p

bmn_1990_12_01_1p
dm_1990_12_04_7p
pn_1990_12_08_59p
pn_1990_12_14_103p
pn_1990_12_20_156p
ht_1990_12_21_3p
pn_1990_12_21_164p
bmn_1990_12_22_188p
pn_1990_12_23_185p
pn_1990_12_28_204p
bmn_1990_12_28_230p

Pmek_1990












Delizsánsz.