Halasi Tükör - ht_1990_01_19_3p.txt
200 éves a halasi postaállomás
Nagy Szeder István a Városi Könyvtárban a közelmúltban nagysikerű előadást tartott a Halasi Postaállomás történetéről.
- Az első postaállomás Halason a postamester lakhelye volt, de a delizsánc járat nem ott állt meg, hanem a kocsmánál, amely a Tanácsháza sarkánál volt a mai Hősök terén.
Az első postamester Péter Ferenc volt, aki a Posta utca és a Nagykút utca sarkán (ma Szilády Áron utca) lakott, a jelenlegi Faipari Szövetkezet helyén. A postaállomásnak két kijárata volt, az egyik a mai Szilády Áron utcára, a másik a Posta utcára nyílt.
Az 1700-as években Halas utolsó postája még Buda volt, majd a királyi posta 1749-ben Buda-Szeged-Temesvár között személyszállítással kapcsolatos postajáratot indított. Ekkor Halas utolsó postája Félegyháza lett. II. József császár, Katalin orosz cárnővel szövetségben a török ellen háborút viselve a hadviselés céljából 1789-ben Buda-Pétervárad között is megindította a delizsáncnak nevezett postakocsi járatot, amely Budáról Pest-Soroksár-Lacháza-Kunszentmiklós-Szabadszállás-Izsák-Vadkert érintésével jött Halasra és innen tovább Mélykút-Szabadka-Pétervárad-Vonovice érintésével Zimonyig közlekedett. (Zimony ma Belgrád egyik külvárosa.) Oldalági csatlakozás volt Eszékre, Zomborba, Komlóra, illetve Horvátországba.
A Buda-Zimonyi postajárat vasárnap és csütörtökön délután 4 órakor indult. Ugyanez a járat visszafelé Budára hétfőn és pénteken érkezett. A postakocsi vontatására minden állomáson, tehát Halason is, később pedig Pirtón is a csárdánál a lakosok kötelesek voltak csekély díjazásért 4-6 lovat állandóan készenlétben tartani. A városi tanács, hogy a lakosokat e teher alól mentesítse, megegyezett a postamesterrel, hogy a várostól keletre nem messze eső ún. postakert és a nyugatra eső postakaszáló használata fejében állítsa ki maga a szükséges előfogatokat.
A rossz közbiztonság mitatt 1811-ben a postakocsi kíséretére két fegyveres lovast állított a város a kerületek költségén. 1865. május 2-án Bogár Imre, a híres betyár lelőtte a bakról a kocsit kísérő katonát, a postakocsinak azonban sikerült elmenekülnie.
Pest-Szeged között 1854-ben indult meg a vasúti közlekedés és emiatt a postakocsi járat megszünt. Helyette Kistelek, Majsa, Halas, Mélykút, Baja irányába indult hetente kétszer postakocsi. 1856. április havától Kisszállás, Kecel, Vadkert felé is indult Halasról postakocsi járat. Ekkor a halasi posta előlépett. Elosztó postahivatallá lett és Szekér Sándor, az új postamester postaigazgató címet kapott.
1832. december 5-én helyezték üzembe a Budapest-Szabadka és Kiskőrös-Kalocsa közötti vasútvonalat és a postakocsi járat Halason teljesen megszünt.
Levélhordót 1853-ban állított először a postamester. Az első levélgyűjtő szekrényt 1886-ban a Fő utcában állították fel. (Ma Köztársaság utca.)
A városi távbeszélőhálózatot 1909. elején állították fel, mindössze 6 előfizetővel.
Lévay Kálmán