Petőfi Népe - pn_1990_11_14_108p.txt
Három éven belül érzékelhető javulást ígérnek
NAGYOBB SEBESSÉGRE KAPCSOL A MAGYAR TÁVKÖZLÉSI VÁLLALAT
Sajtótájékoztatót tartott a közelmúltban a Magyar Távközlési Vállalat Ráckevén, a Savoyai-kastélyban. A meghívott újságíróknak Horváth Pál vezérigazgató számolt be a vállalat fejlesztési terveiről. Mint megtudtuk, korábban, amíg a távközlés még a postához tartozott, született egy 10 éves terv, amely előirányozta, hogy az ezredfordulóra el kell érnie hazánkban a '80-as évek közepének nyugat-európai távközlési színvonalát. Vagyis azt, hogy száz lakosra több mint 30 főállomás jusson. Ez egyben azt jelentené, hogy a jelenleg átlag 14 évi várakozás 2000-re egy évre csökkenne. A terv reális volt, ám gyorsan átalakuló világunk még feszítettebb tempót diktált. Ezért az 1990. január 1-jétől önállóvá vált Magyar Távközlési Vállalat új, 3 éves tervet munkált ki, amely rövidebb idő alatt képes kialakítani a kínálati piacot a telefóniában.
Az előirányzat korábban szinte elképzelhetetlenül sok pénzzel számol: három esztendő alatt 120 milliárd forintot kell költeni a fejlesztésre!
Nyilvánvaló: ekkora összeget csak megfelelő privatizáció és nyugati tőke bevonásával lehet előteremteni, így a pénzen kívül a Nyugaton már bevált vállalati irányítási ismeretekhez is juthatnak.
A vezérigazgató ezt követően részletesen ismertette a feszített, hároméves programot. Mint mondotta, a legjobb befektetés a nemzetközi kicserélőközpontok fejlesztése. Igazolja e kijelentést, hogy tavaly februárban az egyik kicserélőközpontban digitális kapcsolási rendszert építettek be. A beruházás több mint hatmillió dollárt emésztett fel, de mára már meg is térült. Nyilvánvaló tehát: folytatni kell a fejlesztést ezen a területen.
A befektetések másik fontos iránya az országos távhívóhálózat rekonstrukciója, valamint az úgynevezett regionális központpk - Budapest, Győr, Szeged, Pécs, Debrecen, Miskolc központjainak olyan szintre hozása, ami által elkerülhetőek lesznek a forgalmi torlódások.
Ugyancsak sürgős a fővárosi távbeszélőhálózat tarthatatlan helyzetének javítása. Itt az elképzelések szerint egy "lefedő" hálózattal enyhítenének a gondokon.
Budapest közvetlen környékén 43 kisebb- nagyobb település fekszik, amelyek infrastruktúrája még hazai mércével mérve is kritikán aluli. Éppen ezért itt 90 ezer új főállomást létesítenek három év alatt, amivel több mint a duplájára növelik a mostani telefonellátottságot.
Horváth Pál hangsúllyal szólt azokról a vidéki kisvárosokról, falvakról, ahol még napjaink ban is manuális központok működnek. Mint mondotta, e települések nagy száma miatt aligha képes a vállalat bekapcsolni rövid idő alatt valamennyit az országos távhívóhálózatba. Ugyanakkor folyamatos szolgálatot szerveznek ezeknek a központokban. így megszűnik az a tarthatatlan gyakorlat, hogy délután 4 óra után egy-egy ilyen településen csak két-három számot lehessen felhívni.
Emellett a vezérigazgató megígérte: egyre több kistelepülésen megjelennek majd a hívható nyilvános készülékek. Ezzel is enyhítik a nyomasztó telefonhiányt.
A sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy a Magyár Távközlési Vállalat felajánlja együttműködését az új önormányzatoknak. A helyi szerveződések segítségét ugyancsak szívesen fogadják elképzeléseik megvalósításánál.
Végezetül Horváth Pál leszögezte: a hároméves program végére Magyarországon csaknem megduplázzák a 80 év alatt kiépített telefonvonalak számát. Ez pedig már olyan előrelépést jelent, amely a lakosság számára is jól érzékelhető javulást hoz. Ugyanakkor a vállalat akkora bevételekhez juthat, amelyekkel megalapozhatja távlati fejlesztési tervei megvalósítását.
G. B.