A Szegedi Postaigazgatóság és Magyarország távközlése
a sajtó szemével.
A kezdetektől ... napjainkig.
Történelmi érdekességek.
(1850-1994)


Délmagyarország - dm_1990_11_20_2p.txt

Újabb változat

Téma: a torony

A Délmagyarország 1990. november 10-i számában jelent meg - "Változatok toronytémára" címmel - Ladányi Imre okleveles építőmérnök, épitészszakértő "vélekedése" a „szeged-újrókusi telefonközpont és -torony építésének postai elképzeléseiről. A közvélemény tárgyilagos megítélését az alábbi gondolatok közreadásával szándékozom elősegíteni, lehetőleg kerülve a "toronytéma" érzelmi, moralizáló megközelítését.

- A Távközlési Vállalat fejlesztési filozófiájának középpontjában a nemzeti távközlés fellendítése áll, az anyagi erőforrások összehangolásával. Fő célkitűzése a szolgáltatások minőségi színvonalának emelése, a mennyiségi és területi ellátottság folyamatos növelése.

- Ma már senki előtt nem kétséges: infrastrukturális beruházások nélkül nincs fejlődés, így modern hírközlés nélkül nincs modern gazdaság, nincs Európa.

- Ma a Távközlési Vállalaton, illetve jogelődjén a Magyar Postán számonkérni az elmúlt 40 év hibás beruházáspolitikáját - aligha előremutató. Hogy "a telefonellátás egyre jobban elmaradt az igényektől", azt éppen az e szakmában dolgozók tudták a legjobban. Ahhoz szakértőnek sem kell lenni, hogy belássuk: bármilyen fejlesztéshez pénz kell, de a pártállamban érvényesült elosztópolitika - enyhén szólva - nem mindig az érdekek helyes felismerésén alapult.

- A cikk szerzője megkérdőjelezi a toronyépítés szükségességét, annak megépítését "egyelőre feleslegesnek" ítéli, s benne csak a "posta gigantomániás jelképét" látja. Pedig felismerhető, hogy a mobil rádiótelefon szintén a gazdasági fejlődés esélyeit növeli, megteremti a gyors információáramlás lehetőségét, biztosítja a tanácstérségek telefonösszeköttetését, s mindez újabb lépés az Európa felé vezető úton. Ládányi Imre lényegében fölöslegesnek és hivalkodónak minősíti a tervezett létesítményeket.

- Az esztétikai megítélés kérdése, hogy ki mit tart szépnek, vagy éppen hivalkodónak. Az azonban tény, hogy az épület és a torony nagyságát nem valamiféle - egyébként nem is létező - távközlési "gigantománia", hanem a tervezett funkció helyigénye határozta meg.

- Természetesen egy vidéki postahivatal udvarán elhelyezett telefonközpontot szerényebb építészeti eszközökkel jelenítünk meg. A beruházás telepítési helyének kiválasztása során megvizsgáltuk a, torony máshol tőrténő elhelyezésének lehetőségét is. A vizsgálatok egyértelműen megállapították, hogy a torony és a távbeszélő központ csak egymás közvetlen közelében épülhet fel.

- A továbbiakban a szakértő néhány lényeges ténybeli tévedésére szeretném felhívni a figyelmet:

- A vasbeton torony magassága 102 m, a tetejére kerülő acélszerkezetű antennatorony magassága pedig 54 m.

- A torony építési költsége 177 millió Ft, nem pedig "800 millió - 1 milliárd 'Ft".

- Az épület és a torony együttes építési költsége sem "3,5-4 milliárd Ft", hanem 847 millió Ft. A beruházás teljes költségelőirányzat a - beleértve a technológiai berendezések, valamint a hálózatépítési költségeit is - 3 milliárd forint.

- Az épületek alapterülete nem "több tízezer négyzetméter", hanem 8500.

- A kivitelező Délépítő Kft. még nem kezdte el "az új központot és tornyot kiviteli terv nélkül építeni, a versenytárgyalást is megnyerve". A kivitelező "a versenytárgyalást is megnyerve" mindössze megkezdte az építési munkaterületre való felvonulást. Olyan jellegű munkavégzés még nem történt, amely építési engedély köteles. Az engedélyezési eljárás természetesen folyamatban van.

- Téves az a megállapítása is a cikkírónak, hogy "az építésszakértői bizottság sem hagyta jóvá" a terveket. A bizottság két változat kidolgozására tett javaslatot. Az egyik változat szerint a torony az épületegyüttes főtengelyén - parkerdő irányába - 18m-el hátrább került. A másik javasolt és kidolgozott változat az eredeti helyéről, mintegy 60 m-re "mozdította ki" a tornyot, telekhatárunkon kívül esően, áldozatul ejtve az erdő egy részét. Ezek a változatok képezik az engedélyezési eljárás alapjául szolgáló terveket.

- Bízom abban, hogy a közvélemény számára megnyugtatólag hat a város érdekeit szolgáló, egyik legjelentősebb infrastrukturális beruházás küszöbön álló megkezdése. Természetesen tiszteletben tartjuk az általunk képviselt állásponttól eltérő más véleményt is. Ugyanakkor azt is hangsúlyoznom kell, hogy a létesítési hely kiválasztása nem önkényesen, hanem idevonatkozó szabályok betartása mellett, a város vezetésének és építési szakembereinek támogató közreműködésével történik.

Vojnár László
igazgató
A cikk eredeti linkje...... 1.
Home
pn_1990_01_10_66p
ht_1990_01_12_4p
pn_1990_01_12_76p
bmn_1990_01_13_90p
pn_1990_01_15_98p
pn_1990_01_16_104p
pn_1990_01_17_118p
ht_1990_01_19_1p
ht_1990_01_19_3p
dm_1990_01_23_5p
ht_1990_01_26_1p
1990_01_postatorveny
1990_01_prospektus

pn_1990_02_01_3p
ht_1990_02_02_4p
pn_1990_02_02_14p
bmn_1990_02_03_25p

dm_1990_03_13_4p
dm_1990_03_19_140p
pn_1990_03_21_141p
dm_1990_03_23_4p
pn_1990_03_24_186p
pn_1990_03_26_199p
pn_1990_03_28_215p

pn_1990_04_23_154p
bmn_1990_04_26_177p
dm_1990_04_28_1p

pn_1990_05_05_32p
dm_1990_05_07_1p
pn_1990_05_07_43p
pn_1990_05_11_238p
pn_1990_05_12_95p
dm_1990_05_17_1p
pn_1990_05_17_127p
dm_1990_05_18_1p
bmn_1990_05_18_129p
pn_1990_05_19_141p
dm_1990_05_21_4p

pn_1990_06_07_55p
pn_1990_06_08_64p
bmn_1990_06_16_129p
pn_1990_06_16_135p
pn_1990_06_18_143p
pn_1990_06_22_170p
pn_1990_06_25_194p
dm_1990_06_27_12p
pn_1990_06_29_230p

bmn_1990_07_05_30p
dm_1990_07_06_72p
pn_1990_07_19_142p
ht_1990_07_20_4p
pn_1990_07_24_178p
ht_1990_07_27_2p
pn_1990_07_27_197p
dm_1990_07_28_4p

pn_1990_08_07_47p
pn_1990_08_15_108p
dm_1990_08_20_10p
pn_1990_08_24_195p
dm_1990_08_30_294p
pn_1990_08_31_234p
dm_1990_08_31_314p

pn_1990_09_01_3p
dm_1990_09_07_2p
ht_1990_09_07_6p
pn_1990_09_07_48p
pn_1990_09_10_71p
pn_1990_09_11_91p
pn_1990_09_12_92p
1990_10_19_torzsgarda
pn_1990_09_19_143p
bmn_1990_09_19_147p
bmn_1990_09_24_235p
ht_1990_09_28_2p
1990_09_3_eves_prog

pn_1990_10_03_19p
pn_1990_10_17_180p
pn_1990_10_27_206p

pn_1990_11_02_12p
pn_1990_11_03_23p
bmn_1990_11_06_49p
dm_1990_11_10_1p
pn_1990_11_14_106p
pn_1990_11_14_108p
ht_1990_11_16_2p
dm_1990_11_20_2p
pn_1990_11_20_157p
pn_1990_11_21_168p
pn_1990_11_23_188p
bmn_1990_11_23_190p
pn_1990_11_24_200p
pn_1990_11_26_205p
pn_1990_11_28_217p

bmn_1990_12_01_1p
dm_1990_12_04_7p
pn_1990_12_08_59p
pn_1990_12_14_103p
pn_1990_12_20_156p
ht_1990_12_21_3p
pn_1990_12_21_164p
bmn_1990_12_22_188p
pn_1990_12_23_185p
pn_1990_12_28_204p
bmn_1990_12_28_230p

Pmek_1990












1989   <<   1990   >>   1991
Home
Delizsánsz.